חפש מאמרים:
שלום אורח
13.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ילדים כצרכנים נבונים / יניב חדד

מאת: יניב חדדחינוך ילדים28/04/20091300 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
ילדים כצרכנים נבונים    יניב חדד

תרבות הצריכה בישראל המיישרת קו עם סממנים אמריקאיים מובהקים, מסמנת את הילדים ובני הנוער כקהל היעד של המפרסמים. פרסומות רבות המכוונות ישירות ללב הילדים והנוער תוך שימוש בכלאמצעי המדיה העומדים לרשות המפרסמים, ובכך הופכים לשער גם לכיסם של ההורים.


הפיכת הילדים לשער הכניסה הראשי לתקציב המשפחתי, מחייבת לצייד את הילדים בכלים פיננסיים שיאפשרו להם לנווט את דרכם בעולם הצרכני.

יותר מכך, חשיבותו של החינוך הפיננסי עולה בתקופה האחרונה, לאור המשבר הכלכלי שעלול לגרור את המשך למיתון ובכל מקרה כבר מחייב משפחות רבות להדק את החגורה. לכן, רצוי כבר עתה להתחיל ולהציב לילדים גבולות פיננסים וללמדם כלים חדשים שיקלו עליהם ועל משפחותיהם את ההסתגלות לתקופה החדשה.


אחת הדרכים להנחיל לילדים כלים פיננסים היא באמצעות מערכת החינוך, אך רק בתי ספר מעטים הרימו את הכפפה, והכניסו לתוכנית הלימוד מערכי שיעור המעניקים לתלמידים כלים להפוך לצרכנים נבונים. טועה מי שחושב שמערכת החינוך לבדה יכולה להטמיע שינוי בקרב ילדינו, והאחריות נשארת במגרשם של ההורים.


הורים רבים מתקשים להתמודד בעצמם עם השוק הצרכני, לעיתים הם אינם מבינים שהילד הפך לשחקן מרכזי עבור המשווקים והפרסומאים, לעיתים הם אינם יודעים כיצד להנחיל את הידע בקרב ילדיהם ולעיתים הם מרגישים נחותים טכנולוגית וחוסר נוחות מול ילדיהם ביחס למידע שילדיהם צורכים מהאינטרנט.


ילד שייחשף לשיטות מתקדמות של קבלת החלטות פיננסית, וילמד דרכי פעולה לצרכנות נבונה, יהפוך לצרכן המתכנן את מהלכיו ומבצע רכישות באופן מושכל, לאחר שביצע השוואת מחירים ונטרל משתנים אמוציונאליים.


בדומה לשאר תחומי החינוך, גם בתחום הפיננסי ילד זקוק להגדרת גבולות ולהבנה שעליו לדחות סיפוקים, ולפעול לאורו של תקציב מוגדר, כך שבטרם ביצוע קנייה עליו לעבור מספר שלבים.

תפקידו של ההורה מתחיל בדוגמה אישית ואחר כך בשילובו של הילד בניהול הפיננסי של משק הבית. על ההורים לשלב באופן ברור וחכם את ילדיהם בביצוע מטלה צרכנית בסיסית, מוכרת המשותפת למרבית משקי הבית בישראל. כמובן התחומים בהם הילד משולב הם בהתאם לגילו. כך למשל, ילד בגיל תשע או עשר, צריך להפוך לחלק אינטגראלי מתהליך הקניות השבועיות.


בשלב ראשון ההורה צריך להכין ביחד עם הילד את רשימת המצרכים הדרושה. באמצעות תהליך זה הילד יבין שתהליך קנייה הוא מושכל ומצריך בדיקה מקדימה של הצרכים המשפחתיים ורק לאחר מכן קבלת ההחלטה איזה מוצרים דרושים לתפקודו השוטף של משק הבית. על ידי פעולה זו מנטרלים קנייה בלתי מחושבת וספונטאנית.


בשלב השני הילד יתלווה להורה לקניות, תוך שהוא מקבל מטלות שיהפכו את הקניות לאירוע מעניין. אחת הדרכים ליצירת עניין היא לתת לילד משימה אותה הוא צריך לבצע במהלך הקניות. לדוגמה, להטיל על הילד לבצע השוואת מחירים ולבחור את המוצר הזול ביותר. כאשר מגיעים לקופה אפשר לנצל את הזמן כדי להסביר לילד מהן האופציות העומדות לרשותנו לתשלום הקניות: האם לשלם במזומן, באשראי או בתשלומים ואת היתרונות של כל אחד מאפיקי התשלום.


מעורבות של ההורים בהקניית כלים פיננסים בגיל צעיר יחד עם הצבת גבולות פיננסים תוביל בהדרגה לחשיפתו של הילד לעולם המודרני ותמנע ממנו לבצע בעתיד הרחוק טעויות שעלולות לפגוע בעתידו.


*הכותב הוא, מפתח תוכנית Money Naany, לחינוך פיננסי, בעל תואר שני בחינוך ומחבר הכותר "מהתיכון ועד הפנסיה"

www.money-nanny.co.il

 
 
 
 
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יניב חדד , מומחה לחינוך פיננסי ומחבר הספר "מהתיכון ועד הפנסיה"

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יניב חדד

מאת: יניב חדדכלכלת משק בית26/11/091425 צפיות
פרמטריפ חשובים לבדיקה לקראת סוף שנת המס

מאת: יניב חדדראיית חשבון31/08/092738 צפיות
כיצד מנהלים תקציב

מאת: יניב חדדעסקים - כללי31/08/091241 צפיות
מידע חיוני לפני לקיחת משכנתא

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית28/06/093639 צפיות
הכל אודות כרטיס האשראי

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית25/06/091491 צפיות
מהי הלוואה , סוגי הלוואות

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/092656 צפיות
הסבר המשפט בדרך מקורית

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/091673 צפיות
מספר דרכים לצאת מהמינוס

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196358 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196316 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1916240 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196344 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196246 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1916060 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193841 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica