חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינוך פיננסי מגיל צעיר ? הגיל כן קובע!!!

מאת: יניב חדדחינוך ילדים28/04/20091474 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
יניב חדד - חינוך פיננסי מגיל צעיר ? הגיל כן קובע
 

חינוך פיננסי מגיל צעיר?הגיל כן קובע/ יניב חדד

"כסף לא גדל על העצים"

" נא לבקש מההורים לשלם עבור הטיול השנתי"

" נא להביא מחר כסף לקניית ספרים מרוכזת"

" בעוד שבוע יוצאים לסיור הסכום צריך לשלם הוא......"

" בתחילת חודש הבא אנו אמורים לנסוע לראות את ההצגה נא להביא כסף"

האם אחד מהמשפטים הנ"ל מוכר לכם ? אתם לא לבד .

מסתבר שכולנו שמענו אותם בסגנון כזה או אחר בזמן היותנו תלמידים בבית ספר יסודי , חט"ב והתיכון.מדוע לא הבנו את המשמעות מאחורי המילים ?

התשובה היא פשוטה מאוד ומצויה  בצמד המילים הבאות : "חינוך פיננסי".

 ילדים צריכים ואפילו חייבים  להתחיל ללמוד על משמעות הכסף כבר מגיל צעיר. הלמידה חייבת להתחיל ברגע שהילד לומד לספור מספרים , אפשר להתחיל לתת לילדים לספור כסף הכולל מטבעות ושטרות הרי הספרות הן אותן ספרות ,  השאלה היא מה המשמעות ומה לומדים מכל פעולה שמבצעים.  שיעורים על כסף יכולים להיות מהנים לילדים  , לנוער ואפילו למבוגרים כמונו. לסוג הלימוד הזה קוראים "חינוך פיננסי".

תכני החינוך הפיננסי כוללים בתוכם לא רק לימוד והבנה של כסף אלא גם את המשמעויות הנלוות והחשיבה מאחורי כל פעולה. אחת הדוגמאות היא נושא של קבלת החלטות. הרי בכל פעולה בחיי היום יום אנו חייבים לקבל החלטות , ולפעמים ישנם החלטות שיכולות לקבוע את עתידנו האישי , הכלכלי והפיננסי. אפשר ללמד ילדים על המשמעויות של קבלת החלטות ושל משאבים מוגבלים ועל הרווח שניתן להפיק מדחיית סיפוקים.

ילדים שמקבלים דמי כיס במועדים קבועים יצטרכו להחליט אם הם רוצים לחסוך אותם או להשתמש בהם מיד. הם ילמדו, למשל, כיצד לממן בעצמם קנייה של צעצוע יקר, וההבנה הזאת תשרת אותם לאורך כל חייהם.

ולכן יש ללמד את הילד מהיכן מגיע הכסף , את סוג המטבע שאנו משתמשים איתו  במדינתנו,ולהשתמש במילים משכורת , ניהול תקציב אישי ומשפחתי .למדו שהכסף מגיע מהעבודה הקשה של אבא ואמא והוא נצבר בבנק. כשאמא ואבא צריכים כסף, הם ניגשים למכונת הקסם(בנקט) ולאחר כמה לחיצות המכונה מייצרת להם את השטרות. ילדים צריכים לדעת שהכסף משמש לא רק לממתקים וצעצועים, אלא גם לקניית אוכל, לכיסוי חשבונות טלפון, חשמל ומים ולתשלום בעבור שידורי הטלוויזיה וכבלים אינטרנט טלפון נייד, פינוי האשפה, גני הילדים, הקייטנות והחוגים שבהם הם משתתפים. לא יזיק אם יידעו שכשלא מתחשק להם ללכת לחוג, הדבר לא חוסך כסף, משום שעל החוג כבר שילמתם מראש. כדי לתת לילדים הבנה של כסף שנכנס ויוצא אפשר להתחיל לתת להם דמי כיס. השיעור יהיה אפקטיווי במיוחד אם תקפידו לתת את דמי הכיס במועדים קבועים, כך הילד יידע לצפות לדמי הכיס ולתכנן את הוצאותיו בהתאם לקצב ההכנסות שלו. עבור ילדים צעירים מאוד, מתן דמי כיס יכול לשמש גם כמכשיר ללימוד פעולות חשבון בסיסיות. אפשר ללמד אותם על ערכו של כל מטבע, ולהסביר שכוח הקנייה של עשרה מטבעות שערכם הנקוב שקל אחד שקול לזה של מטבע שערכו 10 שקלים – כלומר קונים בסכום זהה.

כמו כן כדאי ומומלץ ללמד את הילד את כדאיות החיסכון , מדוע כדאי לחסוך והיכן יש לשמור את הכסף. הראו לילד סוגים שונים של קופות , דונו על הרעיון ביחד ,  וכך תפתחו את יכולת החשיבה שלילדים ללמוד מטעויותיהם.

לא אחת קורה שילדים בוחרים להוציא את דמי הכיס שלהם על מתנה או צעצוע יקר שאולי יימאס עליהם במהירות. להורים יש נטייה לעצור אותם ולבחור עבורם על מה להוציא את הכסף. בכך הם מחמיצים את ההזדמנות להעניק לילדיהם שיעור חשוב של לקיחת אחריות על הבחירה שלהם. במקום למנוע את הבחירה אפשר לשוחח עם הילדים לפני הקנייה ולהסביר להם את היתרונות והחסרונות שלה. לפני קנייה גדולה של צעצוע יקר אפשר לעשות סקר חנויות ולבצע השוואת מחירים בכדי למצוא את המקום המשתלם ביותר. לעתים אפשר להמתין עד שמחיר הצעצוע יירד. אם הילדים מתעקשים לבזבז את כל חסכונותיהם על צעצוע יקר ואז מתאכזבים, יש סיכוי שהם ילמדו בדרך שיעור חשוב. זהו שיעור שטוב לעבור בגיל צעיר כדי להתקדם מהר יותר על עקומת הלמידה של הצרכנות הנבונה.  

הצבת מטרה מוגדרת לחיסכון בטווח זמן מוגדר יכולה לעודד ילדים לחסוך וליטול אחריות. אפשר, למשל, להציב מטרה - לחסוך 250 שקל תוך חודשיים כדי לממן קנייה של משחק מחשב חדש. הילדים יבינו שהחיסכון יביא אותם ליעד במהירות רק אם הם לא ישתמשו בו בינתיים למטרה אחרת. רצוי להתאים את היעד לגיל הילדים ולא לקבוע רף שקשה לעמוד בו, כדי לא לגרום להם תסכולים מיותרים.

 למדו אותם שיעור ראשון בבנקאות וכשהילד גדל מעט וכבר למד כיצד לחסוך כסף ולקבוע סדרי עדיפויות, אפשר לפתוח לו חשבון בבנק.(החל מגיל 14) ישנם בנקים שמאפשרים לפתוח חשבונות לילדים גם בהפקדה ראשונית קטנה. בגילאי 12-14 יש ילדים שכבר לוקחים על עצמם עבודות פשוטות כמו שמרטפות אצל השכנים, שטיפת מכוניות, או הוצאת כלבי השכונה לסיבוב בפארק. היכולת להרוויח כסף משלהם תקנה לילדים תחושת עצמאות ואחריות. את הכסף שהם מרוויחים הם יוכלו להפקיד בבנק ולקבל תמורתו ריבית, או להשתמש בו למטרות מיידיות. ילדים בגילים אלה יכולים ללמוד על המשמעות של נטילת הלוואות, ועל העלות הכרוכה בצורך לשלם ריבית למישהו אחר.

חינוך פיננסי מגיל צעיר כבר הזכרנו ?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יניב חדד , מומחה לחינוך פיננסי ומחבר הספר "מהתיכון ועד הפנסיה"

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יניב חדד

מאת: יניב חדדכלכלת משק בית26/11/091419 צפיות
פרמטריפ חשובים לבדיקה לקראת סוף שנת המס

מאת: יניב חדדראיית חשבון31/08/092728 צפיות
כיצד מנהלים תקציב

מאת: יניב חדדעסקים - כללי31/08/091236 צפיות
מידע חיוני לפני לקיחת משכנתא

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית28/06/093553 צפיות
הכל אודות כרטיס האשראי

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית25/06/091486 צפיות
מהי הלוואה , סוגי הלוואות

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/092650 צפיות
הסבר המשפט בדרך מקורית

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/091667 צפיות
מספר דרכים לצאת מהמינוס

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196323 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196283 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915838 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196307 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196212 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915647 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193834 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica