חפש מאמרים:
שלום אורח
17.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפולים חלופיים לטיפול במחלת ניוון שרירים על שם דושן - קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזרארפואה14/07/20091212 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

טיפולים חלופיים לטיפול במחלת ניוון שרירים על שם דושן - קובי עזרא

כמו במרבית מדינות העולם המפותחות גם בישראל ניתן או יותר נכון לומר מציעים לטפל בחולי ניוון שרירים התרופות סטרואידיות (כגון: פרדניזון). הטיפול הנ"ל ניתן בעיקר בכדי לדכות את הדגובה הדלקתית אשר נוצרת בכל רקמות השרירים.

חשוב לציין כי התגובה הדלקתית הרקמות השרירים בחולי ניוון שרירים על דם דושן נוצרת בכדי להקטין את מהלך המחלה (מנגנון הגנה של הגוף), אך כמו במחלות רבות אחרות (מחלות אוטואימוניות - מחלות בהן מערכת החיסון תוקפת תאים בריאים בשגגה וכו') התגובה הדלקתית גורמת נזק בלתי הפיך לרקמת השרירים, כך למעשה רקמות השרירים הופכות לרקמות צלקתיות (פיברוטיות), חסרות יכולת גמישות, התכווצות ועוד (בדומה לגידים).

לפיכן ניתן לומר כי כל הרכיבים אשר בפעילותם אנטי-דלקתית עשויים להשפיעה לטובה במצבים של מחלות ניוון שרירים. החל מרכיבי מזון טבעיים, כגון: אנטי-אוקסידנטים, ועד לתרופות אנטי-דלקתיות אחרות ! ! !

מהי דלקת ומתי היא נוצרת? דלקת נוצרת כתגובה של מערכת החיסון, כלומר שגופנו נלחם מול מזהם שנכנס לתוכו (וירוס, בקטרייה או פרזית). הדלקת אשר נוצרת היא למעשה מקור הבעירה או החום הנוצר באזור הגוף הפגוע. דלקת ניתנת לזיהוי כתוצאה מפגיעה גופנית, כגון: שבירה או נקיעה של איבר בגוף. במקרה זה היא יכולה להופיע כנפיחות, כאב, אדמומיות או תפקוד לקוי של האזור.  אך דלקת גם יכולה להיות פנימית, תוך תאית. במקרה זה השלכותיה יגיעו בצורת אלרגיות, כאבי מפרקים ועד מחלות לב, מחלות כרוניות (ניוון שרירים) ועוד...

 

טיפולים פרמקולוגיים אנטי-דלקתיים - הטיפול היעיל המצוי כיום!

טיפולים פרמקולוגיים של דורנו, הינם טיפולים אנטי-דלקתיים בתקווה להקטין את מהלך מחלת ניוון השרירים, כפי שתואר לעיל.

כידוע הטיפולים האנטי-דלקתיים בכי חזקים אם גם נחשבים למרובי תופעות לוואי הינם טיפולים בתרופות ממשפחת הקורטיזון (פרדניזון, הידרוקורטיזון, דקסמטזון ועוד). כן זהו אותו הורמון אשר גופנו מייצר בשני בלוטות המצויות על גבי הכליות, בלוטות אילו נקראות בלועזית בלוטות האדרנל או בעברית בלוטות יותרת הכליות (מהקליפה - קורטקס).

הבדל עיקרי נוסף בין משפחת התרופות הסטרואידיות, למשל: התרופה הידרו-קורטיזון מומרת בגופנו לקורטיזול (אשר בפעילותו זהה לאותו ההורמון שבלוטות קליפת האדרנל מייצרות), ופעילותו הינה קיצרת טווח היות והתרופה הידרוקורטיזון מסיסה במים לכן הפרשתה הכליתית הינה גבוהה יותר.  

לעומת זאת התרופה פרדניזון יותר פוטנטית כפי- 4 יותר בהשוואה לקורטיזול, בהשפעתה האנטי-דלקתית.  לכן על פי רוב יהיה זה יעיל יותר לתת את התרופה הסינתטית - פרדניזון, גם משום שזמן מחצית החיים ארוך יותר (כלומר משך פעילות אנטי-דלקתית ארוכה יותר). מהסבר זה ניתן להבין כי את הפרד ניזון ניתן ליטול פעם אחת ביום בהשוואה לתרופה הידרו-קורטיזון (המומר להורמון הטבעי הזהה לזה שגופינו מייצר) אשר ישנו הצורך לחלקה ל-  2-3 פעמים ביום.

התרופה דקסמטזון בעלת פעילות אנטי-דלקתית חזקה ביותר פי- 25 יותר בהשוואה לקורטיזול (בטבעי)

תופעות לוואי של תרופות סטרואידיות אילו, הן:

במינונים גבוהים תיתכן פגיעה בפעילות מערכת החיסון, לכן משתמשים בתרופות אילו במינונים גבוהים בכדי לדכא את מערכת החיסון כמו למשל במחלות אוטואימוניות (במחלות אילו מערכת החיסון של הגוף תוקפת אותו בשגגה).

היות והורמונים ממשפחת הקורטיזון נחשבים גם להורמוני סטרס (דחק), הם יוצרים מצב של עלייה בלחץ הדם, עלייה ברמות הסוכר בדם (מצב אשר מכין את גופינו להילחם או לברוח).

תופעות לוואי נוספות של הסטרואידים (קורטיזון) היא עצבנות יתר ורוגז, פנקריאטיטיס אקוטית (דלקת הלבלב חריפה) עיכוב הגדילה וההתפתחות בילדים, אוסטיאופורוזיס ומועדות יתרה לשברים בעצמות (בניגוד לסטרואידים האנאבולים).

בנוסף חשוב לציין, כי טיפול כרוני בסטרואידים גורם למשוב שלילי, כלומר דיכוי בייצור ההורמון אנדוקורטיקוטרופון (ACTH) ע"י בלוטת ההיפופיזה. ההורמון האחרון חיוני להשפיעה על בלוטות האדרנל ליצירת ההורמון קורטיזול!!!

תרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידיות (NSAIDs)

תרופות אילו הידועות בשמן הלועזי: Non Steroidal Anti Inflamatory Drugs או בקיצור NSAIDs.

איבופרופן (Ibuprofen) בשמה הגינרי, או בשמות מסחריים אחרים: נורופן, אדוויל, אדקס וכו'. בפעילותו דומה לפעילות האספירין. התרופה יעילה וניתנת לטיפול במחלת השיגדון (דלקת פרקים) ומחלות נוספות. משך הפעילות של התרופה הינה כ- 6 עד 8 שעות. אך חשוב לציין כי האיבופרופן בדומה לשאר התרופות האנטי-דלקתיות עשוי לגרום לדימום במערכת העיכול ובעיות בכבד. התרופה ניתנת ללא מרשם רופא.

איבופרופן פועל על ידי דיכוי פעולת משפחת האנזים ציקלו-אוקסי-גנאז (בלועזית: cyclooxygenase או בקיצור: COX). אנזים מפתח בסינתזת פרוסטגלנדינים, הנ"ל מתווכי דלקת וכאב עיקריים. ישנם לפחות שני סוגי COX, COX -1 COX -2. איבופרופן מעכב את שניהם בצורה דומה. הפעילות הרצויה של שיכוך כאב, הורדת חום והפחתת דלקת מתווכת על ידי COX -2 בעוד שדיכוי COX -1 אחראי לתופעה הלא רצויה של פגיעה במערכת העיכול ולתופעה שבדרך כלל אינה רצויה של פגיעה בפעילות טסיות הדם (טרומבוציטים).

התרופה משמשת לטיפול בכאב, להורדת חום ובשימוש ניסיוני כמעצבת תהליכים דלקתיים כרוניים.

האיבופרופן ניתן בכדורים, בסירופ לילדים, ובמשחות שונות.

חומר למחשבה!!! אופן השימוש במשחה ישירה על העור (בעיקר כאשר המטופל רזה) יכול לחדור בצורה מהירה אל רקמות השרירים וללא פגיעה לנערכת העיכול (היות ולא ניתן בדרך מערכת העיכול).

אספירין  (Aspirin או Acetylsalicylic acid): האספירין הוא האב טיפוס של משפחת המדכאי דלקת שאינם סטרואידים (Nonsteroidal anti-inflammatory Drugs) פעילותו הרפואית העיקרית היא בשיכוך כאבים, אך הוא יעיל גם בהורדת חום הגוף, עיכוב הצמדת טסיות הדם ומשמש כתרופה אנטי-קרישתית, ובטיפול בדלקות כרוניות כגון: דלקת פרקים שונות.

תופעת לוואי שכיחה של האספירין הינה יצירת כיב קיבה (אולקוס), כאשר התרופה ניתנת באופן אוראלי (אך לא במשחה). תופעות לוואי נוספות הן: טיניטוס (ציצול באוזניים).

נטילת אספירין עלולה לגרום התקפים קשים אצל חולי אסתמה, במיוחד עקב תגובה בין-תרופתית עם איבופרופן (Iboprufen), אחת התרופות הנפוצות לטיפול במחלה זו.

תופעת לוואי נדירה יחסית הינה: סינדרום ריי (Reye's syndrome) הסינדרום גורם לנזק לכבד ולמוח, אך דבר זה קורה כאשר נוטלים אספירין בזמן מחלה וירלית, כגון: אבעבועות רוח ודלקות ריאה.

בשנים האחרונות הוקדש מחקר רב למציאת תרופות שיעכבו באופן ספציפי את COX-2, מבלי לפגוע בפעילותו של COX-1. מספר תרופות כאלו כבר משווקות כיום. סלקוקסיב (סלברקס - Celebrex, סלקוקס ועוד), למשל, משמשת נגד שגרון פרקים וראומטיזם. התרופה מעכבת את COX-2 פי 1,000 מאשר את COX-1; האנזים האחרון ממשיך, אם כן, לייצר את ריר הקיבה, ותופעת אי-הנוחות בקיבה כמעט ואינה קיימת.

  

רכיבי תזונה אנטי-דלקתיים

•·         תה ירוק (פוליפ נולים) - מומלץ לשתות 3 עד 5כוסות תה ירוק ליום בכדי לקבל כמות פוליפ נולים מספקת לפעילות האנטי-דלקתית.

•·         תבלין הכורכום (הפיגמנט הצהוב כורכומין) - מומלץ לצרף לכורכו מין רכיב שניקרא ביופרין המצוי בתמצית פילפל שחור, הרכיב האחרות משפר את ספיגתו המוגמלת של הכורכומין.

•·         ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, קולורבי, ברוקולי ובעיקר כרוב ניצנים) - אופן הבישול המומלץ הינו לאדות או להקפיץ קלות (אך לא להרתיח) בכדי למנוע פגיעה ברכיבים פעילים.

•·         עגבנייה גזר חי ובטטה בתנור - שני ירקות שורשיים אילו הם בעדיפות עליונה בשל תכולת הקרוטנואידים הגבוהה שלהם את הגזר מומלץ לרסק ולאכול מייד או לסחוט במכונה מתאימה ולשתות מייד.

•·         שום ובצל - קרובי משפחה אילו בעלי פעילות אנטי-דלקתית היות והם מכילים ריכוז גבוהה של חומצת האמינו ציסטאין אשר מכילה גופרית.

•·         פטרוזיליה וסלרי - מכילים אפיגנין שהינו רכיב אנטי-דלקתי.

•·         פירות הדר - עשירים בנוגדי חמצון כגון: ויטמין C וביופלבונואידים.

•·         methyl sulphonyl methane או בקיצור: MSM הינו רכיב גופרתי המצוי במזון כגון: מזונות טריים ובעיקר בפירות, ירקות, בשר, דגים ובחלב ומוצריו.

•·         זנגביל (גי'נג'ר) - אנטי-דלקתי ואנטי-אוקסידנט.

•·         דגי ים - דגי ים הינם מקור לאומגה-3 בצורה הטהורה ביותר (DHA+EPA). חשוב לציין כי דגים מוקפאים מכילים פחות אומגה-3 בהשוואה לדגים חיים. דג סלמון - הסלמון מכיל בנוסף לחומצות השומן אומגה-3, גם חומצת שומן חיונית בשם אומגה-6 חומצה גמא-לינולאית (Gamma-linolenic acid ) או בקיצור: GLA. חומצת שומן זאת העלת השפעה בדומה לאומגה-3 אשר מגבירה את רמת הפרוסטגלנדינים מסוג 1 (PgE1) אשר בעילותם הינה אנטי-דלקתית.

•·         אבקת קקאו ושוקולד מריר - הקקאו מכיל פוליפ-נולים ופרואנטוציאנידים בעלי פעילות אנטי-דלקתית. חשוב לציין, כי הרכיבים הפעילים בקקאו מאבדים את יכולת הספיגה שלהם כשמוסיפים להם חלב (ביות וחלבון מי-הגבינה מתחרה עם הספיגה שלהם), לכן שוקולד מריר טוב לשם מטרה זאת בהשוואה לשוקולד חלב או משקה קקאו על בסיס מים או בבסיס חלב.

•·         מיץ רימונים או תרכיז רימונים - בעל פעילות אנטי-דלקתית.

•·         זרעי פשטה ושמן וזית - בעלי פעילות אנטי-דלקתית, הפישטה מכילה אומגה-3 (חומצה אלפא לינילאית) ושמן זית מכיל את החומצה האולאית וריכוז גבוהה של חומצות שומן חד בלתי רוויות.

מאמרים נוספים בתחום של ניוון שרירים (דושן):

1. duchenne muscular dystrophy - מחלת ניוון שרירים דושן.

2. תאור מקרה: ניוון שרירים ע"ש דושן.

3.  ניוון שרירים דרכי טיפול חלופיות.

*** חשוב לציין, כי אופן יש להתייעץ ברופא המטפל. ואין לראות במאמר הנ"ל כהתוויה רפואית.

יעקב עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר קובי עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים: 

 1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף. 

2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.

 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140                            
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר הישראלי - http://www.healthnfit.org/index.php
* אתר הדיאטות עיצוב וחיטוב הגוף: http://www.dietme.co.il/   

Kobi_Ezra - ToMake You Look Good

תזונה בריאות ודיאטות (דיאטה) : http://www.2all.co.il/Web/Sites/diet-kobi/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קובי עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטה מהירה דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר.
ארגון הבריאות והכושר הישראלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201569 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191562 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ורפואה כללי25/08/131853 צפיות
סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) סוכרת מסוג 2 בעבר כונתה סוכרת מבוגרים, היות ובעבר כמעט ורק מבוגרים ובעיקר שמנים סבלו ממנה. כיום עם מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בילדים ונוער, זאת עקב ההשמנה אשר נובעת מתזונה בלתי נאותה וחוסר פעילות גופנית. בסוכרת סוג 2 נוצרת תופעה של תנגודת הגוף להורמון אינסולין וכך בהמשך הפרשת אינסולין מוגברת, ובסופו של דבר ירידה בכמות האינסולין המופרשת מבלוטת הלבלב, כך לנעשה נוכל להבחין בעליית רמות הסוכר בדם, מצב המכונה היפרגליקמיה והתפתחות סו

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה18/08/131548 צפיות
דיאטה, ודיאטות בלתי פעילות אם כן נשאלה השאלה מדוע דיאטות אינן פעילות? או לפחות אנו רואים ירידה במשקל בהתחלה, אך כעבור זמן קצר אנו נתקעים! הסיבה העיקרית שדיאטות לא עובדות היא שלכל תוכניות הדיאטה למיניהן יש הנחת יסוד שגויה המבוססת על טיפול בסימפטומים, בגורמים החיצוניים וללא התייחסות לקשר של גוף-נפש הסתכלות מלאה על החיים שלנו. דיאטת מתבססות על כוח רצון ומשמעת עצמית בעיקר בלי לבדוק למה מלכתחילה אוכלים יותר מידי. בנוסף, השינוי המוצע הוא מבחוץ פנימה במקום מפנים החוצה. כלומר, דיאטות מציעות שנשנה את הפ

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה01/08/131620 צפיות
דיאטת אטקינס: ד"ר אטקינס ממליץ בדיאטה שלו לצרוך בכמות כמעט בלתי מוגבלת, את המזונות הבאים: בשר, ביצים, גבינה ושומן, שמן וחמאה, וללא ספירת קלוריות. אך ישנו הצורך להגביל את צריכת הפחמימות מוגבלת לכ- 20 גרם ביום. דיאטה של אטקינס הינה ללא פחמימות לפחות בשלב הראשון. דיאטת אטקינס הידועה גם כדיאטה עתירת חלבונים ושומנים ודלה בפחמימות. למידע נוסף אודות דיאטת אטקינס. התיאוריה שאחרי הדיאטה, לדברי יודעי דבר ואטקינס הינה שלאורך התפתחות האדם, למעשה עד המהפכה החקלאית שחלה לפני כ- 10,000 שנה, האדם כמעט שלא ני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/04/131781 צפיות
מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות על פי מחקרים תצפיתיים תוכננו רופאים ומדעני תזונה, נמצאו ביצועים גופניים בלתי תקינים הם נפוצה אך אינם מחייבים תוצאה של דיאטת דלת פחמימות או דיאטה ללא פחמימות. אך יחד עם זאת, שימוש טיפולי בדיאטות קטוגניות לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות גופנית, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטה קטוגנית, ספורטאים תחרותיים קשה עד כדי שאינם מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה. בשנת 1939 שני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה03/04/131586 צפיות
מיץ טהור מכיל לא מעט סיבים תזונתיים, מיץ צם לעתים קרובות להשתמש בחוקן או משלשלי צמחים או מים מלוחים בתקופת צום יעילים לסלק פסולת מהמעיים והמעי הגס. שיטה נוספת להשגת אפקט זה כרוך קליפות פסיליום בערבוב עם המיץ הטבעי. בגלל שפסיליום אינו נספג לגוף, אך הוא סופח נוזלים באופן משמעות, כך הוא יוצר את העיקר הנחוץ כדי להקל על פינוי.

מאמרים נוספים בנושא רפואה

מאת: דוד כהןרפואה23/09/201479 צפיות
בימינו, כשהבריאות עולה לראש סדרי העדיפויות, חשוב לדעת לבחור רופא מומחה לרפואת אוזן גרון, כדי למנוע בעיות עתידיות, כדי לטפל בבעיות קיימות וכדי לשלול מחלות.

מאת: קרוסלה הריון ולידהרפואה24/04/192376 צפיות
לא אחת שולח הרופא את המטופל לבצע CT של מערות האף כדי לאתר בעיה זו או אחרת. עיבוי ברירית הסינוסים - ממצא שכיח ב-CT של מערות הפנים. העיבוי מתרחש בדרך כלל כתוצאה ממצב דלקתי בסינוסים. הסינוסים הם למעשה חללי עצמות הפנים המלאים באוויר. בדופן החללים האלה מצויה רקמה עדינה – הרירית. הרירית היא זו שמייצרת את הליחה בעת הצטננות, אך במצב דלקתי יכול להיווצר מצב של עיבוי ברירית.

מאת: קרוסלה הריון ולידהרפואה19/03/192555 צפיות
מה הגורמים והתסמינים של סינוסיטיס אצל ילדים? וכיצד מטפלים?

מאת: דוד כהןרפואה30/01/192032 צפיות
סינוסיטיס היא מחלה זיהומית שיכולה להיות כרונית ולעיתים יש נטייה גנטית לחלות במחלה. הגורמים למחלה הם בעיקר הצטננות וגודש באף ובמערות הפנים (לחי, עיניים ועוד), כשיש כאבים שלא חולפים באזור הפנים חשוב להבדק ע"י רופא על מנת למנוע סיבוכים

מאת: ילדונתרפואה15/08/182450 צפיות
ניסויים בבעלי חיים אינם רק נושא מדעי אלא גם טעונים רגשית. למצדדים בניסויים בבעלי חיים וגם למתנגדים יש טיעונים צודקים, מוכחים וכבדי משקל. להלן ננסה להבין ולו במעט את מורכבות נושא הניסויים בבעלי חיים.

מאת: יצחק בכררפואה18/06/181467 צפיות
לחץ בעבודה ובריאות לקויה הם עניין שכיח. מחקרים רבים הוכיחו את הקשר הזה שבין לחץ נפשי לבין בריאות לקויה. המחקר הנוכחי מצא שלחץ נפשי גבוה גורם גם לאובדן ימי עבודה על רקע של בעיות נפשיות וכמובן להפסדים כלכליים. העובד הוא הנכס הכי חשוב של המעביד. עובד מרוצה הוא עובד יצרני. עובד מדוכא הוא עובד שלא ניתן למצות את יכולתיו. התפיסה הזאת מתבססת על מגוון רחב של מחקרים כולל המחקר הנוכחי שעסק בתחום הארגונומיה וההשפעה שיש למצבו הנפשי של העובד על היכולות שלו.

מאת: אלעד סאעת רפואה29/03/181396 צפיות
פריצת דיסק, חוויה זה בבטוח לא... פריצת דיסק... רק מלשמוע את צירוף המילים הזה נעשה כאב מדומה בגוף. ללא ספק פריצת דיסק היא בעיה בריאותית המעיקה על הסובלים ממנה ומשנה את איכות חייהם שלא לטובה כמובן. עם זאת עולמנו המפותח לא נותן לנו להישאר עם הכאב יותר מדי זמן ומצא לנו אפשרות מצוינת להעלים את הכאב.. קראו את המאמר הבא והכירו את הדרך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica