חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עבודה סוציאלית אימון ומה שביניהם

מה יכול האימון לתרום לעבודה סוציאלית?

בעשור האחרון מתרחשים תהליכים מקצועיים ומתפתחות מגמות הבוחנות את הנעשהבתחום העבודה הסוציאלית, מצד אחד ישנה התמקצעות הולכת וגוברת של העובדיםבתחומי התמחות, העמקה של הידע בתחומי טיפול בפרט, במשפחה בקבוצה ובקהילהוהן באוכלוסיות מגוונות.  ההתמקצעות מתקיימת בתוך הארגון ומחוצה לו באופן פרטי.מצד שני עובדים רבים מחפשים כלים מחוץ לעבודה סוציאלית בתחומי הגישור ואימון.לאחרונה גדל מספרם של העובדים הפונים ללימודי אימון, חלקם מעשיר בזה את ארגזהכלים המקצועי שלו וחלקם עוזב את המקצוע והופך למאמן במשרה מלאה .  

הטיפול המסורתי הינו עדיין הזרם המרכזי בעבודה סוציאלית, למרות שבשנים האחרונותנשמעים קולות הקוראים לשינוי הפרדיגמה המקצועית. אין לי ספק שחדירה של תפיסתהעולם של האימון עם הכלים המקצועיים הנלווים ישנו את פני העבודה הסוציאלית.בשנים האחרונות הוכנס נושא האימון ותפיסת העולם האימונית לקורסים של מנהלימחלקות רווחה. מגמה זו ההולכת ומתרחבת תיתן אותותיה במחלקות, שכן היא תביאלשינוי הפרדיגמה המקצועית של המנהלים והעובדים הלומדים אימון באופן עצמאיוכשתתקיים מסה קריטית יחול השינוי במגמה.

פרופ' בואן - מנהל בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת צפון קרוליינה - אמר בכנס"למידה מהצלחות" , שארגן פרופ' רוזנפלד, שיש לשנות את הפרדיגמות  בעבודה   סוציאלית.תפיסות העולם של פרופ' רוזנפלד ו"גישת הכוחות" המובאות בספר "מן הכוח אל הפועל"בעריכת בן ציון כהן ואלי בוכבינדר ,יכולות לשמש גשר בין העבודה הסוציאלית המסורתיתלאימון.

כעו"ס שעבדה כ 16 שנים באגף רווחה ועוסקת זה כ 16 שנים בהדרכה יעוץ ופיתוח גישהקהילתית במחלקות רווחה ברחבי הארץ,אני מכירה מקרוב,את הלך הרוח בחלק מהמחלקות

הפרדיגמה של העובדים הסוציאליים השולטת במחלקות -

1. הלקוחות  הינם לרוב אוכלוסיות חלשות, צריך לדאוג להם, אסור לדרוש מהם יותר מדי ולחשוף אותם לסיכונים .

2. מאחר והלקוח חלש, לפעמים חסר אונים יש קודם להעצים אותו, ורק לאחר שיועצם

לדרוש ממנו לפעול.

3. העו"ס הוא המומחה למצוקות אנושיות, יודע לאבחן אותם, לטפל ולפתור אותם.

4. העו"ס צריך להיות בעל יכולת הכלה, הבנה וקבלה.

5. טיפול מקצועי רציני הינו טיפול מובנה שיטתי ארוך טווח ומתקיים אחת לשבוע.

6. האחריות לפתרון בעיית הלקוח הינה על העובד .

שינוי הפרדיגמה של העו"ס לקראת תפיסה אימונית תביא לשנוי פני המקצוע.      

בספרו " ניהול שינוי ארגוני – גישות, שיטות ותהליכים"  מגדיר עמיר לוי את המושגפרדיגמה  כ " משקפיים שדרכם אנו רואים ומפרשים את המציאות לכול אדם או קבוצת אנשיםיש הנחות יסוד, דפוסי חשיבה אידיאולוגיה שדרכן הם תופסים ומפרשים את המציאות" .העו"ס המטפלים באוכלוסיות החלשות חסרי הישע הרחיבו את ההתייחסות ודרכי הטיפולגם לאוכלוסיות שאינן נמנות עימן. שימוש בתפיסת העולם של האימון ובכליו תיתן  לעו"סדרך נוספת לעבוד עם האוכלוסייה .

הפרדיגמה של האימון –

 1. הלקוח הוא המומחה למצבו, הוא יודע מה רצונו, להגדיר את מצבו ואת וצרכיו  .

2. המאמן אינו יודע, הוא אינו המומחה ואינו מכתיב את האג'נדה  ללקוח .

3. המאמן שואל שאלות מעצימות המעוררות לפעולה, אך אינו נותן פתרונות.

4. למאמן אמון מלא ביכולתו של הלקוח לפעול .

5. האחריות הינה של הלקוח .

6. באימון מתייחסים לפעולה לקראת העתיד, סיבות ותירוצים לאי ביצוע אינן רלוונטיות .

7. בתהליך האימון יש מטלות, השינוי חל בעזרת עשייה המביאות לשינוי בחשיבה ובתובנות.

8. האימון מדבר על הגשמה עצמית של הלקוח, מתייחס לשאלות של מהות החיים .

השוואה בין גישת הכוחות בעבודה סוציאלית לאימון קו- אקטיבי  

             גישת הכוחות                                                          אימון

1.  מטרת הטיפול

    פתרון בעיות, שינוי תפיסה, זיהוי וניצול 

    הכוחות להביא לתפקוד נורמטיבי.

2.  הפעולה

    זרקור על הכוחות, היכולות, העבר כמקור

    ללמידה, האפשרות צומחת מתוך המציאות.

3. תוצאות טיפול

   להביא את הלקוח לתפקוד נורמטיבי.

4.  אחריות

   על המטפל

5. מערכות יחסים

   מטפל - מטופל

6. כלים מקצועיים

   אמונה ביכולת, הקשבה, שאלות לאיתור

   הכוחות .

1. מטרת הטיפול

   איכות חיים, איזון, שאיפה למצוינות .

2. הפעולה

   מתוך העתיד, מתוך האפשרויות. 

3. תוצאות אימון

מקסום יכולות הלקוח.

4.  אחריות

   על הלקוח

5. מערכות יחסים

   ברית מעוצבת בין מאמן ללקוח.

6. כלים מקצועיים

   אמונה, הקשבה, סקרנות, שאלות מעצימות

   ומקדמות .

 הקשיים של העובדים במקצוע העבודה הסוציאלית בלימוד האימון  

הקושי העיקרי הינו במעבר מעמדת המומחה היודע לעמדת המאמן שאינו יודע, סקרן ומגלה את הידע יחד עם המאומן, במסוגלות לסמוך על המאומן שהוא בעל יכולת ושלם ואין צורך לתקן אותו, ובאי לקיחת האחריות משום שהאחריות מוטלת על המאומן שאין צורך לגונן עליו, לדאוג לו ולהעצימו .

 שינוי תפיסה זה קשה מאוד לאיש המקצוע שבמשך שנים רכש ידע ומומחיות בתחום, שהיוותהמקור לביטחונו המקצועי, לוותר על המעמד שמקנה המומחיות איננו דבר פשוט.היכולת לפגוש את המאומן ממקום זה פותחת אפשרויות חדשות הנגזרות מהעתיד שאינו ידוע.

הידע המבוסס על העבר חוסם ואינו מאפשר פעולה מתוך העתיד מכיוון שהוא אינו ידוע.למרות שבאופן רציונאלי עובדות אילו ברורות - קשה לאמץ אותן.האימון אינו מתאים לכל הלקוחות, אלא רק לחלקם. אך עצם התפיסה האימונית תקדם כלמטופל ובתוכם גם את העובד, שלא ישא על גבו כ"כ הרבה אחריות ועומס רגשי .

האימון יעבה את ארגז הכלים של העובד ויעניק לו כלים מעשיים ומובנים, תפיסה מאתגרתויזרים דם חדש לתוך העבודה הסוציאלית.הידע  המקצועי בנושא תהליכי שינוי שיש לעובדים בצרוף החשיבה והטכנולוגיה של האימוןיביא לדיאלוג מקצועי שיוביל להסתכלות חדשה ושונה על הלקוחות.

 פנינה מילוא מאמנת לחיים מלאים  www.lifecoacher.co.il

ביבליוגרפיה : 

1.   לוי, ע.  (2000)  - ניהול  שנוי  ארגוני  גישות,  שיטות ותהליכים -  ת"א  צ'ריקובר .

2.  לורה  ויתוורת,  הנרי קימפ- האוס,  פיל  סנדאהל  (2006 )  - אימון  קו-אקטיבי, יעוץ ועריכה 

    מדעית ד"ר  ע, טרייסטר - גורן ,  עורכים :  דניאלה די–נור  מוציאים לאור

3.  כהן ב'  ו א' בוכבינדר (2005)  מן  הכוח  אל הפועל – גישת הכוחות בעבודה סוציאלית

    ת"א  רמות .

4. רוזנפלד י'  (1977)  למידה מהצלחות – כיצד לעצב עבודה סוציאלית ההולמת את מיודעיה

   חברה  ורווח,  יז'   361 -  377.

5.  דברי ד"ר בואן -  בסמינר דו לאומי, ישראל צפון קרוליינה ספטמבר 1999, ג'וינט, ירושלים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/111193 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111345 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111405 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/111408 צפיות
שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111387 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/111221 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111348 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאמרים נוספים בנושא אימון אישי - כללי

מאת: בנימין קלינגראימון אישי - כללי13/08/205508 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דניאל seoאימון אישי - כללי28/12/196063 צפיות
תראו חברים יקרים, אני עוסק בהשגת משכנתאות למסורבים כבר כמעט 10 שנים, אני חייב לציין שהמצב הכי קשה שיכול להיות - זה מצב שבו צריכים לקחת משכנתא כדי לסגור הלוואות או חובות והבנקים פשוט לא מוכנים לאשר את זה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי26/03/194044 צפיות
כאשר הבנק מסרב למשכנתא, מגיעים למצב שבו הכול נמצא בסימן שאלה ולא יודעים מה לעשות מכאן. במצב הזה צריכים לעצור דקה אחת, לקחת אוויר ולהחליט מה עושים. הכוונה שלי היא להגיע למצב שבו אתם מבינים שהדרך הנכונה היא להביא מומחה למשכנתאות של מסורבים כדי שיוכל להשיג את האישור הנדרש ולהביא תוצאות.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173132 צפיות
אחת החברות המעניינות ביותר בישראל בעיני היא חברת שבט זבולון, החברה בבעלות יעקוב שאול עוסקת באחד התחומים המעניינים ביותר בעולם הנדל"ן. כלומר מה שהיא עושה, זה לספק ציוד חסר עבור אתרי בנייה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173125 צפיות
אנחנו נתחיל עם רונית מרום, שהנה אדריכלית מובילה בכל הקשור לדירות יוקרה באשדוד בעיקר, אך גם ברחבי ישראל השונים. רונית נחשבת לחברה באותוו חוג של מעצבי פנים מובילים, שיכולים לקבוע בון טון בעולם הנדל"ן של דירות יוקרה.

מאת: לילה בן הרוש אימון אישי - כללי30/11/162640 צפיות
אחד הנושאים המרתקים ביותר בעבודה עם אנשים, ילדים ובכלל בכל מערכת יחסים, זה הנושא של הרגש האנושי, ויותר מכך - הידיעה שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת להפוך למאסטר ברגשות, שזה אומר לדעת להתחבר לכל אדם, לשדרג את כל מערכות היחסים שלנו ושל האנשים שאנחנו מקדמים, ולהרגיש באופן אמיתי הרגשה של שמחה ואהבה.

מאת: ברסלב מאיראימון אישי - כללי28/10/162371 צפיות
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ... והוא חובה על כל אדם ונברא להתחדש בכל בוקר שזוכה לקום משינתו, כי לא כולם קמים ואם קמים קמים עם העצבות של האתמול במקום השמחה והתקווה של המחר !

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica