חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד נפתח ונטפח את הביטחון העצמי?

(מאמר ראשון בסדרה)

מיכל*, נערה יפיפייה ואינטליגנטית בת 17, ישבה אצלי בקליניקה עם עיניים דומעות: "אני שמנה" חרצה בדבריה, "אינני יוצאת עם חברות מאחר ואף בגד אינו נראה טוב עלי. ובכלל, מי ירצה לצאת עם אחת שכמותי?! ואם איזה בן כבר מביט לעברי, זה בטח כי הוא חושב: 'כמה שהיא שמנההה!!!' אני מיואשת! אין לי שום שמחה בחיים. אני שמנה!"

התבוננתי בנערה היפה וחשבתי על כל אותם דברים נפלאים שיש לה בחייה; מיכל היא תלמידה מצטיינת, טובת-לב, יש לה צחוק מתוק ומתגלגל והיא אהובה מאד על חבריה וחברותיה. אך כל הדברים הללו אינם זוכים לתשומת לבה, כי ענן גדול ושחור מעיב על זוהרם: "אני שמנה!!!".

ה'אנטנות' של מיכל מכוונות כך שיקלטו כל שדר, שבכוחו לחזק את אמונותיה ביחס לעצמה: 'אני שמנה', 'אף אחד לא יאהב אותי', 'אני לא יפה', 'אין לי כל ערך' וכד'. כל שדר שכזה מחזק את אותן האמונות, ומעצים את נטייתה לקלוט עוד ועוד שדרים מסוג זה מסביבתה.

כיצד יוצאים ממעגל הקסמים השלילי הזה?

לרבים מאתנו יש 'קלטת שלילית' של אמונות ביחס לעצמנו, אותה אנו מריצים שוב ושוב בתוך מחשבתנו: 'אני שמן', 'אני מכוער', 'אני עצלן', 'לא יוצלח', 'לא ראוי לאהבה' ועוד כהנה וכהנה מילים פוגעות. החזרה שוב ושוב על ה'מנטרות' השליליות הללו היא בבחינת שטיפת מוח, הבונה את הדימוי ואת הביטחון העצמי הנמוכים שלנו.

אחד השלבים הראשונים בתהליך העבודה על בניית ביטחון ודימוי עצמי חיובי, הוא עריכת היכרות עם 'הקלטת השלילית' שלנו- הצפה למודעות של כל אותן מנטרות שליליות שאנו נוהגים לחזור עליהן במחשבתנו. עצם המודעות לכך שאנו בעליה של 'קלטת שלילית' שכזאת, מסייעת 'ללכוד' את המחשבות ההרסניות הללו, כדי שנוכל להתעמת אתן. לעתים קרובות נגלה שהאמונות שלנו ביחס לעצמנו הן חסרות שחר, אינן רלוונטיות או שההשלכה שלהן אינה קטסטרופאלית, כפי שנהגנו להאמין.

בתהליך עבודת העימות עם האמונות שב'קלטת השלילית' שלה, סיפרה לי מיכל  שבעצם... היא מודעת לכך שפניה נאות (!) ושחיוכה נעים ומאיר. היא גם ספרה לי כי זמן לא רב לפני שנפגשנו, היא נפרדה מחבר עמו התראתה חודשים ארוכים. לדבריה, חברותיה מרבות להזמינה לצאת אתן בערבי שישי, אך היא דוחה את הזמנתן. וראה איזה פלא- בעצם אפילו יש לה מחזרים! היא אמנם דוחה את חיזוריהם, אך יש.

התבוננו שוב במערכת האמונות השליליות של מיכל וראו מה קרה בעקבות העימות איתן- מיכל גילתה כי זמן רב נהגה להתעלל בעצמה, באמצעות מערכת אמונות לא מדויקות ביחס לעצמה, ובכך פגעה בדימוי ובהערכה העצמית שלה, פגיעה שבאה לידי ביטוי רגשי והתנהגותי.

שלב נוסף בתהליך הוא מציאת עדויות חיוביות ביחס לעצמנו: באילו דברים  אני כן מצליח? אילו משאבים פנימיים יש בי שמובילים אותי לאותה ההצלחה? מהן התכונות שאני מעריך בעצמי? במה אני מוכשר?

דבר שמעצים מאד את תהליך בניית הביטחון וההערכה העצמית, הוא לבקש ממספר חברים, או בני משפחה, לומר לנו (או לכתוב עבורנו) מהם אותם הדברים שהם אוהבים/ מעריכים בנו.

שתי הרשימות הללו משמשות לשם יצירתן של מנטרות חיוביות- מילים חיוביות שאנו ראויים להן. במנטרות החיוביות  נשתמש כדי להחליף באמצעותן את המנטרות השליליות, וכדי ליצור לעצמנו 'קלטת חיובית', אותה נתחיל לשנן במקום 'הקלטת השלילית'. שטיפת מוח חיובית תניב תוצאות הפוכות מאלו של שטיפת המוח השלילית- היא תבנה ותטפח את הדימוי וההערכה העצמית שלנו. וגם הפעם, תוצאת התהליך הזה היא בעלת ביטוי רגשי והתנהגותי- הרגשות שלנו כלפי עצמנו הופכים חיוביים, הדימוי והערך העצמי שלנו נבנה, יש לנו יותר תחושת מסוגלות ויותר אומץ להעז, לנסות ולאפשר לעצמנו להצליח. תוצאה נוספת וחשובה היא היכולת שלנו להתמודד עם חוסר הצלחה זמני. אנשים עם הערכה עצמית גבוהה יודעים, כי גם אם לעתים הם חווים חוסר הצלחה בתחום מסוים, אין לכך השפעה רוחבית על כל תחום אחר בחייהם ואין בכך משום עדות לחוסר הצלחה- אפילו באותו המישור- מכאן ואילך.

ומה קרה עם מיכל? מיכל החלה לקבל את עצמה, להכיר במעלותיה ואפילו לאהוב את עצמה, למרות כמה קילוגרמים עודפים שיש לה (עדין). היא מתלבשת יפה, מרבה לצאת עם חברות ולהכיר בחורים חדשים.

לפני כמה ימים שוחחתי עם מיכל בטלפון, ולשאלתי לשלומה השיבה: "החיים נפלאים!" :-)

* פרטיה של הנערה שונו מפאת פרטיותה.

קרדיט:

גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי להובלת תהליכי שינוי וצמיחה, באמצעות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP ודמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז והקניית כישורים רגשיים וחברתיים.      052-8913387

לאתר האינטרנט של מחברת המאמר:  http://gilat-coaching.co.il/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי וקבוצתי בשילוב גישות שונות, הכוללות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP , דמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז (אימון אישי ו/או קבוצתי) והקניית כישורים רגשיים וחברתיים.

http://gilat-coaching.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גילת אפרים

מאת: גילת אפריםהעצמת נשים09/07/1710967 צפיות
האם את נוהגת לומר לעצמך מילים חיוביות ומפרגנות? או אולי את שיפוטית וביקורתית כלפי עצמך...? קראי את המאמר הבא, על-מנת ללמוד כיצד להפוך את הדיבור העצמי שלך לחיובי ומיטיב.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז07/11/102095 צפיות
המאמר שופך אור על תחומי העיסוק של האימון האישי להפרעת קשב וריכוז, לפי גישתה של המחברת. מאמר רביעי בסדרה.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז06/11/102005 צפיות
מאמר שלישי בסדרה. המאמר סוקר דרכי טיפול שונות בהפרעת קשב וריכוז.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז01/11/101576 צפיות
מאמר זה סוקר אבחונים מקובלים להפרעת קשב וריכוז.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז21/10/106375 צפיות
מאמר זה שופך אור על אופייה של הפרעת הקשב והריכוז (ADHD), ומתאר את חמשת הקשיים המרכזיים בשליטה על ההתנהגות המאפיינים אותה. זהו מאמר ראשון בסדרה של מאמרים, שיעסקו בהפרעת הקשב והריכוז והטיפול בה.

מאת: גילת אפריםאימון אישי30/03/101836 צפיות
היבטים שונים של חג הפסח מבטאים את המוטיב של לידה מחדש, של התחלות חדשות. ברוח זו של החג, אני מציעה כי כל אחד מאתנו ימצא את הדרכים לחגיגת החירות האישית, הפריחה וההתחדשות האישיים שלו.

מאת: גילת אפריםחינוך ילדים03/03/101987 צפיות
בעשורים האחרונים הגיע הדכאון לממדי מגפה בחברה המערבית, ואנו עדים להופעתו כבר בגילאים צעירים מאד. המאמר עוסק בדרכים "להקדים תרופה למכה" באמצעות פיתוח הכישורים הרגשיים והחברתיים של ילדינו.

מאמרים נוספים בנושא אימון אישי - כללי

מאת: בנימין קלינגראימון אישי - כללי13/08/205528 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דניאל seoאימון אישי - כללי28/12/196086 צפיות
תראו חברים יקרים, אני עוסק בהשגת משכנתאות למסורבים כבר כמעט 10 שנים, אני חייב לציין שהמצב הכי קשה שיכול להיות - זה מצב שבו צריכים לקחת משכנתא כדי לסגור הלוואות או חובות והבנקים פשוט לא מוכנים לאשר את זה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי26/03/194052 צפיות
כאשר הבנק מסרב למשכנתא, מגיעים למצב שבו הכול נמצא בסימן שאלה ולא יודעים מה לעשות מכאן. במצב הזה צריכים לעצור דקה אחת, לקחת אוויר ולהחליט מה עושים. הכוונה שלי היא להגיע למצב שבו אתם מבינים שהדרך הנכונה היא להביא מומחה למשכנתאות של מסורבים כדי שיוכל להשיג את האישור הנדרש ולהביא תוצאות.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173140 צפיות
אחת החברות המעניינות ביותר בישראל בעיני היא חברת שבט זבולון, החברה בבעלות יעקוב שאול עוסקת באחד התחומים המעניינים ביותר בעולם הנדל"ן. כלומר מה שהיא עושה, זה לספק ציוד חסר עבור אתרי בנייה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173130 צפיות
אנחנו נתחיל עם רונית מרום, שהנה אדריכלית מובילה בכל הקשור לדירות יוקרה באשדוד בעיקר, אך גם ברחבי ישראל השונים. רונית נחשבת לחברה באותוו חוג של מעצבי פנים מובילים, שיכולים לקבוע בון טון בעולם הנדל"ן של דירות יוקרה.

מאת: לילה בן הרוש אימון אישי - כללי30/11/162648 צפיות
אחד הנושאים המרתקים ביותר בעבודה עם אנשים, ילדים ובכלל בכל מערכת יחסים, זה הנושא של הרגש האנושי, ויותר מכך - הידיעה שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת להפוך למאסטר ברגשות, שזה אומר לדעת להתחבר לכל אדם, לשדרג את כל מערכות היחסים שלנו ושל האנשים שאנחנו מקדמים, ולהרגיש באופן אמיתי הרגשה של שמחה ואהבה.

מאת: ברסלב מאיראימון אישי - כללי28/10/162377 צפיות
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ... והוא חובה על כל אדם ונברא להתחדש בכל בוקר שזוכה לקום משינתו, כי לא כולם קמים ואם קמים קמים עם העצבות של האתמול במקום השמחה והתקווה של המחר !

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica