חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מחזון למציאות איך להטמיע חזון ב-5 שלבים

מאת: פנינה מילואאימון מנהלים16/11/20093155 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

" באין חזון יפרע עם "    [אחד העם]

המילה "חזון" הפכה מאוד פופולארית ואופנתית בשנים האחרונות בעיקר בזכות כניסת האימון לקידום ומקסום מנהלים ועובדים אחרים  בארגונים . החזון הוא מרכיב חשוב חיוני בתהליך האימון, כל מי שחווה אימון יודע שללא חזון אין אימון. החזון מסייע לפרט ולארגון להתרומם מעל המציאות גם אם היא קשה ומתסכלת, לעבר יצירת מצב עתידי רצוי. למרות ההיגיון המקצועי הרב העומד מאחורי תהליך בניית החזון ,יש בו משהו שלאנשים שחונכו שנים רבות על תפיסה מציאותית,לא לקפוץ גבוה מדי,מתקשים לקבל. למרות החשדנות כלפי החזון ,נערכות בארגונים רבים בנושא חזון  להנהלה לעיתים גם לעובדים . הסדנא בדרך כלל מרתקת והתוצר הסופי, החזון, מנוסח מודפס ואף נתלה על הקירות בחדרים, בצורה בולטת. לא אחת בכך נגמרת העבודה סביב נושא החזון : העובדה שהוא תלוי על הקיר על לוח עץ גדול כאילו מבטיחה את מימושו ומוכיחה את ההתייחסות הארגונית הרצינית לנושא.

 כשאני מגיעה לארגון , מוצאת וקוראת את החזון, אני מגלה שהוא מנוסח באריכות רבה כל – כך, שאף אחד מהעובדים אינו יכול  לזכור אותו. הניסוח הארוך והמסורבל  איננו מעורר השראה,אינו מהווה אתגר ואינו מחולל אנרגיה חדשה . יתר על כן אני מגלה שלא נערך על החזון דיון עם צוות העובדים כדי שיבינו את משמעותו ואת האופן שבו יבוא לידי ביטוי בארגון. לא נבנית  דרך  להטמעתו בתוך הארגון .

. הספרות המקצועית גדושה בחומרים המתייחסים לחשיבות החזון, לתוצאות הכלכליות המרחיקות לכת שיש לו בקדום ובהצלחת ארגונים המשקיעים בפיתוחו ובהטמעתו החזון שהוא כעמוד האש שהולך לפני המחנה, מסמן את הכיוון של ההליכה , מגבש את כל הארגון להליכה משותפת בעקבותיו ונותן משמעות להליכה זו . בספרו של קן בלנצ'ארד "תורת המנהיגות של בלנצ'ארד" הוא כותב "חזון נשגב מתאר את תקוותיהם וחלומותיהם של אנשים. נוגע בלבם וברוחם ועוזר להם לראות איך הם יכולים לתרום. חזון מתניע כל פעולה בכיוון הנכון."

 שיתוף העובדים  מבטיח שהחזון יהפוך לחלק מהחשיבה והרוח הארגונית . כשהצוות דן בחזון עצמו,מתייחס אליו ,מזדהה ,מתנגד ,מחווה את דעתו. מקבל אותו ,שותף בתהליך החשיבה של איך הופכים את החזון למציאות ,נעשה תהליך ההטמעה בשיתוף העובדים והוא אינו נשאר בגדר סיסמה הנראית טוב אך אינה מביאה עמה שינוי . בניית חזון הינה תחילת הדרך ולא סופה .בהשתלמות שערכתי  לאחרונה עם מספר ראשי צוותים בתחום הרווחה שעסק בנושא החזון ,הופתעתי ואף נדהמתי מהתגובה הצוננת של המנהלים , במיוחד לאחר שראו את הסרט של ג'ואל ברקר "כוחו של חזון" . שהוא סרט מקצועי עוצמתי הנותן דוגמאות של השפעתו ותרומתו של החזון לעמים ,קבוצות,חברות וארגונים . מספר משתתפים שהרשה לעצמו להיות אותנטי אמר: איננו אוהבים את המילה חזון .

מתברר שמסגרת העבודה .הם השתתפו בסדנאות רבות בנושא החזון. הם היו מאוד מאוכזבים מהתוצאות של הסדנאות .הם הרגישו שהסדנאות מעוררות ציפיות לשינוי, לכך שמשהו יקרה, שמשהו ישתנה בעקבות הסדנה ,אך בפועל לא קרה כלום . תגובות אלה  עוררו בי את המחשבה לגבי הפער בין ההשקעה בבניית החזון וחוסר ההשקעה בהטמעתו .

הטמעת חזון דורשת השקעה ,בניית תוכנית עם שלבים ,דורשת מחויבות ,רצינות ושינוי. הטמעת חזון משמעותו הקטנת הפער בין הרצוי למצוי ,אך לא מעט עובדים ואף ארגונים שלא נבנו למטרת רווח אינם מעוניינים להשקיע  בבניית חזון כי הם אינם רואים מה ירוויחו מהטמעת החזון מלבד עבודה קשה. עבודה על פי חזון משמעותה שיש נושאים, תחומים, תוכניות שתדחינה על ידי הארגון כי הן אינן מתאימות לחזון של הארגון . על מנת להגשימו יש לעבוד באופן שיטתי ומתוכנן. 

במשרד הרווחה ואולי גם במשרדים ארציים אחרים בהם יש תקציבים לפי נושאים ותוכניות  ואולי אף לפי חזון מרכזי ארצי. שלעיתים אין הלימה בינו לבין החזון המקומי .חלק מהתוכניות אינו מתאים לחזון של מחלקת הרווחה.אך צורכי המחלקה ההישרדותיים מונע מהם לוותר על אותו תקציב ולפספס אותו.אזי נכנסות למערכת תוכניות שאין להם קשר לחזון שנבנה על ידי המחלקה והחזון מאבד את ערכו .ארגון בלי חזון הינו כגוף בלי נשמה יתרה

אובדן האמון  של העובדים האמורים להוביל חזון במסגרות בהם הם עובדים הופכת את העבודה לשגרתית,לא מעשירה ולא מאתגרת . מוטב לא לבנות חזון כלל אם לא משקיעים בהטמעתו , מפני שהחזון מעורר ציפיות וכשלא נעשה מאום למימושו האכזבה גדולה .

אנו נמצאים בתקופת האכזבה מן החזון,בשל תהליכי הטמעה לקויים שבאה לאחר תקופה של אופוריה ואמונה שעצם בניית חזון תפתור הכול . אובדן האטרקטיביות של החזון תמעיט את השימוש בו.אני רואה בתהליך בניית החזון האישי והארגוני את אחד התהליכים המעצימים , ממנפים וממקסמים הן את הפרטים והן את הארגון. חזון אינה מילת קסם שאם כותבים אותו ולאחר מכן שוכחים אותו היא  תשנה את פני המציאות.

תהליכי הטמעת חזון

1. בניית חזון א. יכולה להתחיל את התהליך עם המנהיגות שתגדיר את החזון ולעבור לאחר מכן לעבודה בצוותים,שיקראו אותו,יתייחסו אליו,יתקנו או יוסיפו מעצמם .,הנוסח הסופי יוצג בפני העובדים ויקבל את אישורם .

ב.- דרך אחרת לבניית חזון יכולה להיעשות במקביל עם כל הצוותים  כולל צוות מנהלים , כל צוות בונה את החזון שלו  מציג אותו ולאחר הצגתו יבנה חזון אחד משותף מכל החזונות .

2.ניתן לבנות צוות שתפקידו יהיה  לפרק את החזון למרכיבים ולבדוק  מה משמעותו של כל מרכיב, איך הוא יבוא לידי ביטוי.לדוגמה באחד הצוותים שעבדתי עמם על החזון היה מרכיב שהעובדים הגדירו שהיו רוצים שבמחלקה תהיה "חדוות יצירה" למה הייתה  הכוונה.?מה המשמעות של זה?

2.א- ניתן לפרק את החזון למרכיבים ולתת לכל צוות לעבוד על המרכיב ולתת לו משמעות.

3. איך החזון יבוא לידי ביטוי בעבודה ? איך יראה מקום העבודה כשהחזון יוגשם ? איך יראו הלקוחות ?

4. מה צריך לעשות כדי שהחזון יקרום עור וגידים ומה יהיו תהליכי העבודה שיביאו להטמעתו. ?לבנות עם הצוות את השלבים להטמעה ,בכל שלב תעשה הערכה, הדברים יוערכו בהתאם למידת הטמעת החזון.

5.על מנת שהחזון לא יתמסמס בשגרת העבודה יבנה צוות הטמעת חזון המורכב מהנהלה דרג ביניים ועובדים שתפקידו לבדוק אחת לחודש את התקדמות ועבודת הצוות בנושא  החזון ולהציג לפני הצוות את התוצאות .     

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פנינה מילוא

מאת: פנינה מילואגיל הזהב31/07/111193 צפיות
תהליך הפרישה מהעבודה ידוע בספרות המקצועית כאירוע המפר את האיזון במערכת הזוגית ובמערכת המשפחתית.כל מי שחווה תהליך של פיטורין, פרישה מוקדמת, ואפילו פרישה במועד , יוכל להעיד על כך .

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111345 צפיות
בעשור האחרון הולך האימון ומתפשט בכל תחומי החיים והעיסוקים המקצועיים.האימון מבוסס על התערבות מקצועית ממוקדת לטווח קצר ,מאמינה בכוחו ובידע של הלקוח לפעול למען עצמו ,אינה מתמקדת בעבר אלא בעתיד. ההתייחסו

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111405 צפיות
אחת השאלות המעסיקות אותנו הינה כיצד יכולה מחלקה לשירותים חברתיים, ברשות מקומית קטנה להטביע את חותמה ולהיות משמעותית ורלוונטית במקום בו היא פועלת? המאפיינים הבולטים במחלקות קטנות הינם : 1) כוח אדם

מאת: פנינה מילואאימון לקריירה24/07/111408 צפיות
שחיקה מקצועית הינה תופעה ידועה, מוכרת ומדוברת במקומות עבודה. תופעה הפוגעת בעובד ומשפיעה גם על מקום העבודה. מפליא הדבר שממעטים לעסוק בה בעסק הזעיר, למרות שסביר להניח שבעל העסק הזעיר הנושא על גבו אחריות

מאת: פנינה מילואאימון עסקי24/07/111387 צפיות
ההחלטה לפרוש מהעבודה הינה החלטה קשה, כשלעובד מוצעת הצעת פרישה הוא מתלבט לא אחת, לפעמים העובד חיכה להצעה זה המקרה הקל, לפעמים הוא בהלם ואפילו פגוע הוא לא ציפה לזה. מרבית העובדים שוקלים כדאי או לא כדאי

מאת: פנינה מילואאימון לאיכות חיים24/07/111221 צפיות
אחת התופעות המאפיינות את החיים המודרניים הינה אובדן האיזון.הרצון להצטיין ולהצליח בכל תחומי החיים,להשקיע ולהגיע לתוצאות בבית בעבודה במשפחה ובעצמנו.אולם למרבה הצער ביממה יש רק 24 שעות.טרם נמצאה השיטה להאריך את שעות היממה,גם אם נלך לישון שעה מאוחר יותר ונקום שעה מוקדם יותר,איך לצאת מהמרוץ המטורף לשמור על איזון ושפיות....

מאת: פנינה מילואאימון אישי24/07/111348 צפיות
תחושה של תקיעות היא אחת התחושות הלא נוחות להמצא בה.תחושה זו יכולה להתרחש בכל תחום בחיינו.השאיפה היא לזרום,מאחר וזרימה הינה התהליך הטבעי של החיים.איך אפשר להפוך את אותה תחושה של חוסר נוחות למנוף לשינוי והתפתחות....על כך ועוד בהמשך

מאמרים נוספים בנושא אימון מנהלים

מאת: tiloniאימון מנהלים14/02/223256 צפיות
אימון מנהלים זהו תהליך של מעין קורס אימון עסקי המותאם במיוחד למנהלים בתחומים שונים ובארגונים שונים

מאת: יובל בן בסטאימון מנהלים23/07/205089 צפיות
סדנאות גיבוש וסדנאות לחץ ושחיקה לעובדים הן כלי מעולה לקבלת כלים להתמודדות, לגבש ובכך לעזור ולהיעזר בעובדים בכדי לצאת לדרך חדשה.

מאת: דרור אטריאימון מנהלים01/01/193168 צפיות
עומדים לפני משכנתא וניגשתם לבנק שלכם לבקש משכנתא? הבנק סירב? לא נורא, יש דרך לקחת משכנתא בנקאית, אפילו שהבנק סירב כבר למשכנתא. שמי מרטין בוקסדורף ואני יועץ מומחה להשגת משכנתאות לאחר סירוב בבנק. אני אנסה במאמר הזה להסביר איך ניגשים למשכנתא לאחר סירוב בבנק.

מאת: הדסהאימון מנהלים28/08/182906 צפיות
מנהלים ואנשי מקצוע בחברות וארגונים שונים, דוגמת מוסדות בריאות או חינוך וכן חברות בתחומים שונים במשק, יכולים להפיק רבות מלימודי פיתוח מנהיגות. כיום מרכזים שונים מציעים סדנאות, ימי עיון, כנסים והכשרות בנושא, אשר מקנים טכניקות וכלים לחיזוק כישורי מנהיגות. מומלץ לבחור בלימודים אשר הינם בעלי אופי חווייתי התנסותי ולא רק תיאורטי, ואשר מקנים כלים מעשיים בהם המשתתפים יכולים להתנסות עוד במהלך הלימודים.

מאת: רוני הכהןאימון מנהלים24/12/172893 צפיות
יש משפט נדוש שאומר shit Happens או בעברית תקלות קורות ואין מה לעשות, מדוע הוא נדוש? מכיוון שנוח ליחס אותו לטעויות שלנו או של אחרים. נוח לציין ולהמשיך לעבוד כרגיל גם שמשהו משתבש.

מאת: אילה פינקוייסאימון מנהלים05/01/172974 צפיות
כתבנו בעבר על כך שאושר ארגוני מהווה מרכיב קריטי להצלחתו של הארגון. ארגון מאושר הינו ארגון שיש בו עובדים יצירתיים יותר, בריאים יותר, הישגיים ומצליחים י

למכור מוצר יקר, מרגיש רע למכור, מוצר יקר ללקוח, טיפים לאנשי מכירות, לא רוצה לרמות את הלקוח, צמחונות, מטפל רוחני, תמיכה נפשית: עכשיו יש סיטואציה לצורך העניין שבן אדם הולך למכור מוצר, אוקי וקשה לו למכור את המוצר והסיבה שקשה לו למכור את המוצר זה כי הוא חושב שהמוצר יקר מדי, המוכר חושב שהמוצר יקר מדי אז תגיד לו אז תוזיל את המחיר, אוקי ועכשיו יכול להיות שתי תשובות אפשריות תשובה אחת "אני לא יכול להוזיל את המחיר כי..." תשובה שניה הוא בכלל שכיר, בוא נסיים את הראשונה הוא לא יכול להוזיל ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica