חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הגדרת תקופת ההתיישנות - יוסי כהן

מאת: עורך דין יוסי כהןנזיקין27/01/20148340 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחד העקרונות החשובים, העומדים בפני בית המשפט העוסק בסכסוכים משפטיים בכלל ובתביעות נזיקין בפרט, הוא הגדרת תקופת ההתיישנות. למרות שבקרב הציבור הרחב מקובל להניח שתקופת ההתיישנות הנה אחידה ועומדת על 7 שנים, הרי שלא תמיד הדבר אכן נכון. ישנם מקרים שבהם תקופת ההתיישנות קצרה יותר ולעתים היא דווקא ארוכה יותר.

התיישנות מקוצרת


לעתים, בית המשפט עשוי להתחשב בשיקולים שונים על מנת לאפשר תקופת התיישנות ארוכה מהמקובל. במקביל, ישנם חוקים שונים הקשורים בדיני הנזיקין שבהם ידוע למפרע על תקופה של התיישנות קצרה מהמקובל. דוגמה טובה לכך ניתן לראות בחוק האחריות למוצרים פגומים, התש"מ.

החוק, שעוסק באחריותם של יצרנים או מרכיבי מוצרים ביחס לטיב עבודתם, קובע באופן מפורש תקופת אחריות שאיננה 7 שנים. ההתיישנות, במקרה זה, מאפשרת תביעה בתוך 3 שנים מהמועד שבו נוצרה עילת התביעה. כך, במידה ואדם ניזוק בגופו או ברכושו עקב אירוע המוגדר בחוק זה עליו להזדרז בהגשת טענותיו לבית הדין.

התיישנות מתארכת

העוסקים בדיני הנזיקין מכירים באפשרות נוספת, שעיקרה התארכות תקופת ההתיישנות. שלא כמו בדוגמה שראינו לעיל, כאן אין מדובר דווקא בחקיקה ספציפית כי אם בעקרון חשוב ובסיסי. העיקרון שאנו מדברים עליו קובע שבמידה ולאדם עומדת זכות התביעה בגין נזק כלשהו, אך נמנעה ממנו הגשת התביעה בשל הסתרה או אי ידיעה על עובדה מהותית, ניתן להאריך את משך תקופת ההתיישנות.

כדי להבהיר את הדברים נסביר ראשית שישנה חשיבות לקביעת המועד שממנו מתחיל שעון החול של ההתיישנות במהלכו. על פי רוב, תקופה זו מתחילה להימדד ברגע שבו נוצרה עילת התביעה. אם מדובר בתאונת דרכים, למשל, הרי שמועד ההתיישנות של התאונה הנו מועד התרחשותה בפועל. במידה ועובדות מהותיות הוסתרו מהנפגע, הרי שבהחלט יתכן שמרוץ ההתיישנות יפתח רק עם היוודע העובדות למגיש התביעה. בנקודה זו יש לציין שלעתים נקבע בחוק תקופת התיישנות מקסימלית, שלאחריה לא יידון בית המשפט בתביעות גם במקרים כאלה.

לפני סיום נזכיר נושא נוסף שבו מקובלת התיישנות ארוכה במיוחד. בתחום הרשלנות הרפואית בלידה, הן בהולדה בעוולה והן בנושאים אחרים, מקובלת תקופה ארוכה שתאפשר ליילוד להגיש תביעה לאחר הפיכתו לבגיר.

עורך דין יוסי כהן הוא הבעלים של משרד עורכי דין. דוקטור יוסי כהן פועל בתחומי המשפט המסחרי, דיני חברות וליטיגציה משנת 1986.
צרו קשר עם יוסי כהן:
רח' קלישר 17, בית גי - אה, תל אביב 65257
טל': 5168484 - 03  |  פקס: 5166066 - 03
דוא"ל:cohhen2@zahav.net.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין יוסי כהן הוא הבעלים של משרד עורכי דין. דוקטור יוסי כהן פועל בתחומי המשפט המסחרי, דיני חברות וליטיגציה משנת 1986.
צרו קשר:
רח' קלישר 17, בית גי - אה, תל אביב 65257
טל': 5168484 - 03  |  פקס: 5166066 - 03
דוא"ל:cohhen2@zahav.net.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עורך דין יוסי כהן

מאת: עורך דין יוסי כהןפסקי דין26/02/147912 צפיות
סעיף 67(א) לפקודת השותפויות מסדיר את האוטונומיה הנכסית של השותפות, בקבעו כי אין ליתן צו הוצאה לפועל נגד שותפות אלא על-פי פסק-דין נגדה. בנוסף, סעיף 33 לפקודת השותפויות מורה כי נכסי השותפות ישמשו אותה בלבד, בהתאם להסכם השותפות. על-פי העיקרון המנחה בפקודת השותפויות בסוגיה זו, כל שותף חייב בכל חיובי השותפות, יחד עם יתר השותפים ולחוד, אך לא יינתן פסק-דין נגד שותף, אלא אם כן ניתן קודם לכן פסק-דין נגד השותפות, או לאחר שהשותפות פורקה.

מאת: עורך דין יוסי כהןדיני חוזים06/01/148809 צפיות
בהתאם לחוק חוזים משנת 1973, קיימת זכות לצד הנפגע לבטל חוזה אשר נפל פגם בעת כריתתו. החוק מכיר במספר סוגים של פגמים העלולים להביא לביטול חוזים, עמם נמנים חוזים למראית עין בלבד, הטעיה בחוזה, טעות בחוזים, חוזה בכפייה וחוזה עושק.

מאת: עורך דין יוסי כהןדיני עסקים18/12/137037 צפיות
באופן עקרוני, כל מי שטוען שהוא הבעלים של סימן מסחר שנמצא כבר בשימוש בארץ או שיש לו כוונה להשתמש בסימן בעתיד, רשאי מבחינה חוקית להגיש את בקשתו לרישום של סימן מסחר במדינת ישראל.

מאת: עורך דין יוסי כהןנדל"ן ומקרקעין18/11/131444 צפיות
"פינוי-בינוי" הוא שם כולל לעסקאות נדל"ן בהן בניינים ישנים מפונים, נהרסים ונבנים מחדש במסגרת תכניות התחדשות עירונית. בתמורה לכך זוכים בעלי הדירות למימון מלא של הוצאות הדיור והשכירות בתקופת הפינוי, ובסיומה הם מקבלים דירה חדשה ומרווחת בבניין.

מאת: עורך דין יוסי כהןדיני עבודה22/10/132553 צפיות
על פי חוק פיצויי פיטורין במדינת ישראל, קבלת פיצויים אינה מנת חלקם של עובדים מפוטרים בלבד. קיימים מצבים מסוימים אשר מקורם בנסיבות מקצועיות או אישיות, בהם התפטרות דינה כפיטורין, כך שהמעביד מחויב לשלם דמי פיטורין לעובד. לכן, גם אם התפטרתם מעבודתכם, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע המתמחים בדיני עבודה על מנת לברר אם מגיעים לכם פיצויים.

מאת: עורך דין יוסי כהןחוק ומשפט - כללי15/10/132280 צפיות
עו"ד יוסי כהן דיבר במהלך התכנית "שאלה משפטית" על הבעיה המרכזית במשפטו בישראל של ג'ון דמיאניוק שכונה "איוון האיום", שגרמה לאי הרשעתו בסופו של דבר על ידי בית המשפט העליון.

מאת: עורך דין יוסי כהןחוק ומשפט - כללי02/10/132720 צפיות
על פי חוזר המפקח על הביטוח לשנת 2003, מוגדר מיהו אדם סיעודי, ומהם הקריטריונים הנדרשים על מנת לקבוע כי הוא זכאי לסיוע רפואי ולטיפול סיעודי. חוזר זה קובע כי מצב סיעודי הינו מצב בריאותי שבו תפקודיו של הסובל ירודים מאד, בין אם בשל מחלה, ליקוי בריאותי כלשהו, תאונה ועוד.

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192397 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192482 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192482 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192582 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192323 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193118 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182211 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica