חפש מאמרים:
שלום אורח
18.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אכילה מודעת: הקשיבו לגוף

מאת: דלית אביטלדיאטה ותזונה25/04/2010816 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחד הקווים המנחים, כאשר עוסקים באכילה מודעת, הוא יכולת ההקשבהלגוף.  כשאנחנו קשובים לצרכיו של הגוף אנו יכולים לתת לו את סוג המזון לוהוא באמת זקוק, ולא, כפי שבדרך כלל קורה, לתת לגוף את סוג האוכל שבעצם הראשרוצה

אכילה מודעת פירושה ללמוד להבדיל בין הרעב של הראש, הפה והגרון לביןהרעב של הבטן. הרעב של הבטן הוא תחושה שאיננו קשובים לה מזה זמן רב, וכל מהשמעבר לה – הוא רעב רגשי.

לרעב רגשי אין שום קשר למהות לה נועד המזון שלנו. אין שום אוכל שבעולםשיוכל אי פעם למלא את אותו צורך רגשי. לכן, עלינו לטפל בו בדרך אחרת.

בשר אדום: טוב או רע מאוד?

השבוע קראתי ב - YNET  שני פוסטים, שלרגל יום העצמאות, הידוע במקומותינוגם כ"חג המנגלים", עסקו בסוגית הבשר האדום – האם הוא בריא או לא. באחתמהכתבות הועלתה הטענה כי בשראדום בדרגת וול-דאן מכפיל סיכוי לסרטן.

התגובות הציניות, הלועגות והמעליבות (בחלקן) להן זכו שתי הכתבות, עשויותהיו לגרום לנו לחשוב שהמגיבים הם חסרי ידע או השכלה בנושא, אך לאמיתו שלדבר, כאשר מדברים על מחקרים עדכניים, כאשר מדברים על סוגי מזון הגורמיםלמחלות ולבעיות בריאותיות, רוב האנשים יגיבו בצורה דומה.  מדוע?

סיבות או תירוצים?

הטענה כי "כל מה שטעים מסרטן" – אם היא מתייחסת  למזון מעובד אז כן, רובהמזון המעובד אותו אנו רגילים לאכול היום הוא מסרטן או גורם מחלה. אבל רובהאנשים יכולים למצוא תירוצים ולקרוא להם סיבות למה בכל זאת זה "בסדר"להמשיך לאכול את המזון הזה:

"אני אוהב בשר", או בגרסה למתקדמים "אם אין בשר בארוחה זה מרגיש כאילולא אכלתי"

כמה בשר צריך לאכול כדי להרגיש ש"אכלתי מספיק"? סטייק אחד? חמישה? עדשהבטן מתפוצצת ובא להקיא? איך יודעים מה הכמות הנכונה לך לאכול?

"אני לא יכול לוותר על לחם / פסטה / עוגות"

האם ניסיתם לבדוק מה קורה אחרי כמה ימים ללא קמח לבן וסוכרים? אם כן,קרוב לודאי ששמתם לב שהחיוניות, הערנות, הזיכרון מתחדדים. שהשינה נעשיתטובה יותר, שההרגשה הכללית משתפרת. אם לא -  כדאי לבדוק.

הקשר בין תזונה למחלות

מחקרים קליניים רבים מצביעים על הקשר שבין מחלות לבין תזונה, ואותםמנסות חברות המזון להסוות או להפריך באמצעות מחקרי נגד. אולי הגיע הזמןלהוציא את הראש מהחול ולשאול: מדוע החברה המודרנית כל כך חולה? מדוע מחלותשלפני חמישים שנה היו נדירות, הפכו לשכיחות בימינו? מדוע ילדים חוליםבמחלות של מבוגרים? מה באמת השתנה?

התשובה לכך, בראש ובראשונה, היא: התזונה השתנתה. כשאני הייתי ילדה, אמאשלי בשלה את כל האוכל בבית. עקרת בית או אמא שקנתה אוכל מוכן מסוג ה"לחמםולהגיש", נחשבה לאמא לא טובה. שוקולד היה דבר מיוחד. קנינו שוקולד כמתנה.רוב המשפחות לא יכלו לאפשר לעצמן מותרות כממתקים, עוגות קנויות, חטיפיםוכו'. כמעט ולא היו כאלה בארץ.

היום יש לנו מבחר עצום של חטיפים ושוקולדים, אמא שמגישה לילדיה ארוחותמוכנות נחשבת לאישה יעילה שיודעת לנצל את משאב הזמן בצורה אופטימלית, אבלבתוך כל הקידמה והשפע איבדנו את יכולת ההקשבה לגוף שלנו. אנחנו מכוריםלאותם מאכלים שמרעילים אותנו ואת ילדינו , ושוכחים את הטבעי ביותר לנו:אוכל מבושל, טבעי, לא מעובד, בלי כל כך הרבה סוכר ואולי אף בלי  מוצרי חלב.אם נהיה בהקשבה לגוף הוא ירצה גם לשתות בעיקר מים – ולא משקאות מוגזיםוממותקים…

למה שלא תנסו?

לפני שאתם פוסלים ומעלים טענות מטענות שונות - אני מציעה לכל מי שיש לומה לומר בנושא, פשוט לנסות לחודשיים להפסיק לאכול מאכלים מעובדים ולהתחיללאכול מה שהגוף רוצה באמת . בדרך כלל  יהיה מדובר בירקות, פירות, בשרבכמויות קטנות ודגנים מלאים.

אחרי חודשיים תנו למבחן התוצאה לדבר: איך אתה מרגישים? האם אתם יותרחיוניים? האם אתם זוכרים יותר טוב? האם אתם ישנים יותר טוב?

במרבית המקרים השיפור בהרגשה הכללית יהיה משמעותי. אחרי הכל, הגוף שלנויודע מה טוב בשבילו – אבל אנחנו תמיד בטוחים שאנחנו יודעים טוב יותר ולאמנסים להקשיב לו, וחבל.

המאמר פורסם לראשונה בבלוג של דלית אביטל, תחת הקטגוריה "אכילה מודעת"

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דלית אביטל

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דלית אביטל

מאת: דלית אביטלהשמנת יתר03/12/101319 צפיות
כבר כמה ימים שאני מהרהרת לגבי הליכתנו על חבל דק בכל הקשור לפער בין מה שאנחנו רוצים שיהיה לבין המציאות. כמובן שהרהוריי סובבים סביב הירידה במשקל והגישה שלנו לנושא. להלך ולמצוא את שיווי המשקל, בין הרצון העז שלנו לרדת מהר במשקל באמצעות דיאטה, המהווה בהקשר זה סיפוק מיידי ונוח; לבין תהליך המצריך אורך רוח וסבלנות – ירידה במשקל דרך מודעות.

מאת: דלית אביטלדיאטה ותזונה24/11/101303 צפיות
היום הייתה לי שיחה מאד מעניינת בטלפון עם בחורה שאני לא מכירה. היא שאלה אותי על "תוכנית החיים הקלים". למען האמת, השיחה נפתחה ב"את מוכנה להגיד לי איך אפשר לרדת במשקל בלי דיאטה"?, בהתרסה.

מאת: דלית אביטלדיאטה ותזונה18/11/101290 צפיות
מדי פעם אני פוגשת אנשים הסובלים מעודף משקל ברמה כזו או אחרת, שמספרים לי כי הם בקושי אוכלים ואינם מצליחים לרדת במשקל. הדבר תמיד מעלה חיוך על שפתיי כי זה מזכיר לי נשכחות.

מאת: דלית אביטלדיאטה ותזונה13/11/101147 צפיות
כבר מגיל צעיר הרגלי האכילה שלנו מושפעים מדפוסי הצרכנות הקפיטליסטיים של העולם המודרני הסובב אותנו, זאת למרות שאנו מודעים להשלכות הלא בריאות שיש לכך על גופנו. מקדונלד'ס היא ללא ספק תאגיד שמתקיים על בסס זה ושם אף טמון כוחו.

מאת: דלית אביטלדיאטה ותזונה04/11/101179 צפיות
קראתי היום את הכתבה "אמא החליטה : דיאטה לילדתה בת השנתיים" שהתפרסמה באתר MAKO. תוך כדי קריאה חלפו במוחי אלפי מחשבות והציפו אותי מגוון תחושות ורגשות. אין ספק שכתבות מסוג זה עדיין מצליחות לזעזע אותי.

מאת: דלית אביטלדיאטה ותזונה18/10/101189 צפיות
במהלך המפגשים שאני עורכת במסגרת "תוכנית החיים הקלים", שמתי לב שקשה מאד למשתתפים להתחייב ולהתמסר חלקית או לחלוטין לעצמם. אם יבואו ויבקשו מהם משהו, הם יעשו זאת בשמחה, אך אם הם יתבקשו לעשות עבודה עם עצמם – הם ישכחו, ידחו, יוותרו לעצמם.

מאת: דלית אביטלהשמנת יתר06/10/101506 צפיות
לפני מספר חודשים עלה במוחי רעיון להרצאה בנושא התופעה שהופכת להיות יותר ויותר נפוצה בשנים האחרונות – השמנה בקרב ילדים, שתיקרא: "אנחנו "הורגים" את ילדינו במו ידינו". עדיין לא מימשתי את הרעיון והשבוע (4.10.10) הנושא חזר אליי עם פרסומו של הדו"ח, לפיו ילדינו האהובים נמצאים במקום ה-11 מתוך 33 בדירוג הילדים השמנים בעולם ו- 26% מילדינו נמצאים בעודף משקל. מה אתם חושבים על זה? לדעתי זה מזעזע. כמו ההורים, כך גם הילדים

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201572 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/192012 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181709 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181291 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189834 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181526 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181583 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica