חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פיצויים עונשיים כאלמנט מרתיע בתביעות רשלנות רפואית

מאת: ליאור לויטרשלנות רפואית07/06/2010899 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גובה וסוג הפיצויים  הוא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בתחום הנזיקיןן. חשוב להפריד בצורה ברורה בין פיצויים רגילים הניתנים על פי העיקרון התרופתי, שמטרתם לפצות את הנפגע על פי הנזק הישיר שנקבע לו, לבין פיצויים עונשיים, שנקבעים לא רק על פי הנזק, אלא גם על פי היבטים אחרים – ועל כך ארחיב במאמר זה.

מהם פיצויים עונשיים?

פיצויים עונשיים בדיני נזיקין אינם דומים לפיצויים הרגילים. כאן לא תקף העיקרון התרופתי של דיני הנזיקין, וניתן לומר שהפיצויים העונשיים הם שילוב בין המשפט הפלילי למשפט האזרחי. פיצויים עונשיים ייקבעו לאחר שהוערכו הנזקים שהוכחו, ואין במטרתם להשיב את המצב לקדמותו. גובה הפיצויים העונשיים, אינו אמור לשקף את הנזק שנגרם לניזוק בשל העוולה. אופי הפיצויים העונשיים – הוא עונשי או הרתעתי.

בהצבת מטרה עונשית על מנת להעניש את המזיק על התנהגותו או מחדלו, מביע בית המשפט סלידה מהמעשה שביצע המזיק (או שנמנע מלבצע) והמסר המועבר הוא  כי ההתנהגות או המחדל שבוצעו אינם נורמטיביים. זוהי אמירה מוסרית  המבהירה שאין מקום למעשה או למחדל מעין זה  בחברה. ייתכן אף שהמעשה או המחדל מוגדרים כעבירה פלילית, שבקיומה חייב הנאשם בעונש מאסר או קנס כפי שקבוע בחוק העונשין (תשל"ז-1977) או בחוקים נוספים שקובעים עבירות פליליות.

פיצויים עונשיים בתביעות דיני נזיקין

המחשבה העומדת מאחורי פסיקת פיצויים עונשיים, באה בסתירה לעקרונות היסוד של דיני הנזיקין, הדוגלים בהשבת המצב לקדמותו באמצעות סעד תרופתי, עד כמה שמתאפשר בהתחשב בנסיבות המקרה. המטרות העומדות בבסיס הפיצויים העונשיים הן ענישה והרתעה, כפי שנהוג במשפט הפלילי, ואלו אינן מתיישבות עם אופיו של המשפט האזרחי.

יחד עם זאת, ניתן להשתמש בפיצויים עונשיים גם בתביעות אזרחיות, במקרים של עוולות מקוממות וחמורות במיוחד כמו כשל שגרם לאסון המוני, או מחדל שהביא לפגיעה בכמות גדולה של אנשים. גם כאשר המשפט הפלילי אינו חל בעניין, יצדיק בית המשפט עונש מרתיע שכזה.

פיצויים עונשיים יפסקו רק במקרים חריגים ומקוממים, המתאפיינים בכוונה ברורה להזיק וביסוד נפשי של כוונה. נדירות הפעמים שיפסקו פיצויים כאלה בתביעות רשלנות רפואית, זאת מכיוון שבדרך כלל רכיב הרשלנות בתביעות מסוג זה נעדר יסוד נפשי של כוונה ממשית לגרימת נזק הגוף. ככלל, בתי המשפט משתמשים בסמכותם לפסוק פיצויים עונשיים בתעיות נזיקין בעיקר במקרים צורמים וחריגים.

בתי המשפט הכירו באפשרות להטיל על מזיק פיצויים עונשיים בתביעות נזיקיות, אך משתמשים בסמכותם זו במקרים חריגים וצורמים. בתי המשפט אינם פוסקים פיצויים עונשיים גם בנסיבות בהן התנהלותו של הגורם הרפואי אינה מקובלת, ובלבד שלא עלתה התנהלותו לכדי רשלנות פושעת ומקוממת, אשר הינה בלתי ראויה בעליל ומעוררת תחושת סלידה וגינוי.

לרוב, תיתכן פסיקת פיצויים עונשיים בתביעות אזרחיות בהן הוכחה כוונה ממשית להזיק וכאשר נראה לבית המשפט כי יש הצדקה לענישה מרתיעה. יחד עם זאת, קיימות שיטות משפט שונות המטילות פיצויים עונשיים גם בתביעות רשלנות, אולם, בתי המשפט ייפסקו כאמור רק במקרים חריגים ומקוממים במיוחד.  ע"א 140/00 עזבון אטינגר ז"ל נ' החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ.

פיצויים עונשיים בתביעת רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית עוסקות ברשלנות, שמטבעה היא פעולה הנעשית ללא כוונה תחילה וללא מחשבה זדונית ומכוונת שעומדת מאחוריה. היות ורופא, גם אם נמצא רשלן, לא התכוון להזיק ולא פועל מתוך זדון, אין עילה לפסיקת פיצויים עונשיים בתביעות רשלנות רפואית. יחד עם זאת, בית השמפט בוחן כל מקרה לגופו ובמידה ויוכח כי התנהלות הרופא היתה מקוממת וחמורה במיוחד, ניתן יהיה פסוק פיצויים עונשיים ככלי לענישה והרתעה.

לסיכום, בתי המשפט מכירים באפשרות לפסוק פיצויים עונשיים גם בתביעות נזיקיות, אולם הם עושים זאת במשורה ובהסתייגות. לכן, פסיקתם של פיצויים עונשיים, בתביעות אזרחיות בכלל, ובתביעות רשלנות בפרט, אינה שכיחה. עם זאת, בנסיבות בהן יוכח כי התנהגותו של המזיק ראויה לגינוי, ייפסקו פיצויים עונשיים אף בתביעות המבוססות על עוולת הרשלנות. מנסיוני, בתי המשפט אינם נוטים לפסוק פיצויים עונשיים בתביעות רשלנות רפואית, אף כשהתנהלותו של הגורם המטפל מעלה סימני שאלה ותהיות רבות, וזאת כאשר לא נמצא רכיב הזדון והכוונה תחילה בהתנהלותו הרשלנית.

המאמר התפרסם לראשונה באתר של עו"ד ליאור לויט

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד ליאור לויט

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ליאור לויט

מאת: ליאור לויטנזיקין14/09/101207 צפיות
מדי יום אנחנו שומעים לצערינו על הקטל בדרכים ותאונות הן דבר שכיח. אולם לא הרבה יודעים שהיום, לפי החוק, המעורבים בתאונות דרכים זכאים לפיצויים.

מאת: ליאור לויטנזיקין18/08/101233 צפיות
מדי יום אנו שומעים לצערינו הרב על הקטל בדרכים ותאונות הן כאמור דבר שכיח. אולם לא רבים יודעים שהיום, לפי חוק, המעורבים בתאונות דרכים זכאים לפיצויים.

מאת: ליאור לויטנזיקין10/08/101386 צפיות
לחץ ומתח בעבודה הם דבר המוכר לכולנו, כמו גם העובדה שרבים מאיתנו לוקחים את זה ללב - ותרתי משמע. אירוע לב במהלך העבודה הוא מתאונות העבודה השכיחות ביותר, גם אם לעיתים נדמה שאין קשר הדוק בין האירוע עצמו לפעילות בעבודה.

מאת: ליאור לויטנזיקין05/08/101213 צפיות
אחד המקרים השכיחים בתביעות רשלנות רפואית, הוא סיבוך בחדר הלידה. ביה"ח הממוצע עובר כעשרות לידות ביום, ולמרות שמדובר בהליך רפואי שגרתי ושכיח, לעיתים הוא עלול להסתבך. משנכנסים לחדר לידה לא ניתן לצפות את פני העתיד - מנוסות ככל שהאם והמיילדת יכולות להיות בלידות.

מאת: ליאור לויטנזיקין26/07/101182 צפיות
כולנו מפחדים מטיפול שיניים - מי לא? איננו מבינים תמיד את הטיפול שאנו עוברים ראשית, מאחר ואין באפשרותינו להתבונן בו בצורה נוחה כך שנבין את הנעשה. שנית, בגלל שהמינוחים המקצועיים לא כ"כ נגישים ונהירים עבורינו – לעיתים קרובות קורה כי רק בדיעבד אנו מבינים את אותם מינוחים הקשורים לטיפול לאחר שחווינו אותו על בשרנו. סיבות אילו אינן רק הסיבות בגללן אנחנו נוטים לפחד מטיפול שיניים, אילו הן אף הסיבות לכך שרפואת השיניים היא אחד מהתחומים השכיחים בכל הקשור להגשת תביעות בגין רשלנות רפואית.

מאת: ליאור לויטדיני עבודה20/07/101329 צפיות
אנו עדים לאחרונה לעלייה חדה במספר תאונות העבודה הקטלניות שמתרחשות בישראל.נפגעת בתאונת עבודה? יתכן והיא יכלה להימנע. מהם חובותיו של המעביד בשמירה על בטיחותך? כיצד מוכיחים רשלנות מעביד? מה עושים לאחר שנפגעים בתאונת עבודה?

מאת: ליאור לויטנזיקין13/07/101168 צפיות
רשלנות רפואית בזמן היריון היא פיענוח שגוי של בדיקות שונות כמו בדיקות גנטיות, אולטראסאונד או אי הפניית אם בסיכון לבדיקות מתאימות, כך שמסתבר שהאישה ההיריונית נמצאת בקבוצת סיכון ולפיכך קיים חשש להיוולדות עובר עם מום , למוות בזמן הלידה ולפגיעה בבריאות האם.

מאמרים נוספים בנושא רשלנות רפואית

מאת: עורך דין ירון מויאלרשלנות רפואית26/07/172220 צפיות
מערכת המשפט הישראלית מורכבת משלוש ערכאות: בית המשפט העליון, בתי המשפט המחוזיים ובתי משפט שלום. לצד אלו ישנן מספר ערכאות מקבילות: בית המשפט לעניינים מנהליים, בתי משפט למשפחה, בית משפט לתביעות קטנות, בית משפט לעניינים מקומיים ועוד. מורכבות מערכת המשפט ותחומי הסמכויות השונים של כל ערכאה מחייבת עורכי דין להתמקצע בתחומי משפט מסוימים, בכדי שיוכלו לספק ללקוחותיהם שירות מקצועי מתוך היכרות התחום באופן מעמיק על כל רבדיו.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית14/12/161704 צפיות
הדרך הנכונה להגיש תביעה ולדרוש פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בלידה היא לפנות למשרד עורכי דין עם ניסיון מעשי בטיפול בתביעות הקשורות לרשלנות רפואית בלידה... קרא עוד

מאת: עו"ד אסף אודיזרשלנות רפואית28/03/161735 צפיות
מה חשוב להכיר ולדעת כדי לבחור נכון עורך דין רשלנות רפואית? מעבר לניסיון, יש גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון.

מאת: עו"ד אסף אודיזרשלנות רפואית14/03/161751 צפיות
מהי רשלנות רפואית? מה הן הסיבות בגינן ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הגוף הרפואי המטפל ומה הן תביעות הרשלנות הרפואית הנפוצות ביותר בישראל? כל מה שבאמת צריך לדעת על רשלנות רפואית בשורות שלפניכם.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית07/10/152771 צפיות
לא מעט מקרים של רשלנות רפואית חמורה הסתיימו במוות של המטופל. מיהו התובע בתביעת רשלנות רפואית במקרה כזה? על אילו נזקים ניתן לתבוע פיצויים? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית21/07/152039 צפיות
חברת הביטוח והמוסד הרפואי מעוניינים לחתום על הסכם פשרה כאשר הם יודעים שהתביעה תתקבל בבית המשפט. האם כדאי לחתום על הסדר פשרה?

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית25/03/152027 צפיות
לא כל מקרה של רשלנות רפואית גורר פיצוי כספי. עם זאת, מעניין לבדוק כיצד נקבע גובה הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית בלידה ומה עלול להשפיע עליו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica