חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוק פיצויי תאונות דרכים – לא כל אחד זכאי

מאת: ליאור לויטנזיקין14/09/20101207 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מדי יום אנחנו שומעים לצערינו על הקטל בדרכים ותאונות הן דבר שכיח. אולם לא הרבה יודעים שהיום, לפי החוק, המעורבים בתאונות דרכים זכאים לפיצויים.

חוק פיצויי נפגעי תאונות דרכים

עד 1975 הפיצויים היו כפופים לדיני הניזיקין המסורתיים. זה הקשה על הנפגעים משום שהם נדרשו להוכיח כי הנתבע התרשל. על מנת לזכות בתביעת הפיצויים. במידה והגורם לתאונה לא התרשל, או שלא נמצא נזק, או אם הנזק נגרם על ידי הנפגע עצמו – אזי הנפגע לא היה רשאי לפיצויים.
ב- 1975 נחקק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שהביא לרפורמה בנושא ונועד להבטיח שכל מי שנפגע בתאונת דרכים – יפוצה. במקרה כזה, הוטלה כל האחריות על הנהג המעורב בתאונה כלפי הנפגעים.
הרציונל שעמד ביסודו של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא פיצוי מהיר בגין כל נזק גוף שנגרם בתאונת דרכים, מתוך העיקרון של "לא הכול אך לכל".

כיצד מוגדרת תאונת דרכים ע"פ החוק?

תאונת דרכים מוגדרת בסעיף 1 של חוק פיצוי נפגעי תאונות דרכים בזו הלשון: "תאונת דרכים היא מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי"

מה לא מוגדר תאונת דרכים על פי החוק?

במידה ותאונת הדרכים התרחשה כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי – היא אינה מוגדרת בחוק כתאונת דרכים.

עו"ד לפיצויים

מי אינו זכאי לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים על פי חוק?

(1) אינו זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים  מי שגרם לתאונת הדרכים במתכוון

(2) אינו זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים  מי שנהג ברכב כשהוא מפר את החוק לתיקון דיני העונשין (שימוש ברכב ללא רשות) ומי שהיה מצוי ברכב ביודעו שנוהגים בו תוך הפרת החוק

(3) אינו זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים מי שנהג ברכב כשאין לו רשיון לנהוג בו, למעט רשיון שפקע מחמת אי-תשלום אגרה;

(4) אינו זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים מי שהרכב שימש לו, או סייע בידו, לביצוע פשע;

(5) מי שנהג ברכב ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח, או כשהביטוח שהיה לו לא כיסה את שימושו ברכב;

(6) בעל הרכב או המחזיק בו, אינו זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים אם שהתיר לאחר לנהוג ברכב כשאין לו ביטוח לפי פקודת הביטוח או כשהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות הנדונה ושנפגע בתאונת דרכים שאירעה באותה נהיגה, בין בהיותו ברכב ובין מחוצה לו.

מקרים יוצאי דופן

• סעיף 7א' – זכאותו של נוהג בהיתר לתבוע פיצויים – על אף האמור בסעיף 7(5), מי שנפגע כשנהג ברכב בהיתר מאת בעליו או מאת המחזיק בו, ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח, או כשהביטוח אינו מכסה את שימושו ברכב, והוא לא ידע על כך ובנסיבות הענין גם לא היה סביר שיידע, יהא זכאי לתבוע פיצויים מן הקרן כפי שזכאי לכך נפגע לפי סעיף 12(ב).

• סעיף 7ב'- זכאותם של תלויים לתבוע פיצויים – תלויים בנפגע יהיו זכאים לתבוע פיצויים לפי חוק זה גם אם הנפגע עצמו לא היה זכאי לכך לפי סעיף 7, ואם היו תלויים במי שנפגע כשנהג ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח או כשהביטוח אינו מכסה את החבות הנדונה, יהיו זכאים לתבוע כאמור מן הקרן.

עו"ד לתאונות דרכים-ליאור לויט

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד ליאור לויט

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ליאור לויט

מאת: ליאור לויטנזיקין18/08/101233 צפיות
מדי יום אנו שומעים לצערינו הרב על הקטל בדרכים ותאונות הן כאמור דבר שכיח. אולם לא רבים יודעים שהיום, לפי חוק, המעורבים בתאונות דרכים זכאים לפיצויים.

מאת: ליאור לויטנזיקין10/08/101386 צפיות
לחץ ומתח בעבודה הם דבר המוכר לכולנו, כמו גם העובדה שרבים מאיתנו לוקחים את זה ללב - ותרתי משמע. אירוע לב במהלך העבודה הוא מתאונות העבודה השכיחות ביותר, גם אם לעיתים נדמה שאין קשר הדוק בין האירוע עצמו לפעילות בעבודה.

מאת: ליאור לויטנזיקין05/08/101213 צפיות
אחד המקרים השכיחים בתביעות רשלנות רפואית, הוא סיבוך בחדר הלידה. ביה"ח הממוצע עובר כעשרות לידות ביום, ולמרות שמדובר בהליך רפואי שגרתי ושכיח, לעיתים הוא עלול להסתבך. משנכנסים לחדר לידה לא ניתן לצפות את פני העתיד - מנוסות ככל שהאם והמיילדת יכולות להיות בלידות.

מאת: ליאור לויטנזיקין26/07/101182 צפיות
כולנו מפחדים מטיפול שיניים - מי לא? איננו מבינים תמיד את הטיפול שאנו עוברים ראשית, מאחר ואין באפשרותינו להתבונן בו בצורה נוחה כך שנבין את הנעשה. שנית, בגלל שהמינוחים המקצועיים לא כ"כ נגישים ונהירים עבורינו – לעיתים קרובות קורה כי רק בדיעבד אנו מבינים את אותם מינוחים הקשורים לטיפול לאחר שחווינו אותו על בשרנו. סיבות אילו אינן רק הסיבות בגללן אנחנו נוטים לפחד מטיפול שיניים, אילו הן אף הסיבות לכך שרפואת השיניים היא אחד מהתחומים השכיחים בכל הקשור להגשת תביעות בגין רשלנות רפואית.

מאת: ליאור לויטדיני עבודה20/07/101330 צפיות
אנו עדים לאחרונה לעלייה חדה במספר תאונות העבודה הקטלניות שמתרחשות בישראל.נפגעת בתאונת עבודה? יתכן והיא יכלה להימנע. מהם חובותיו של המעביד בשמירה על בטיחותך? כיצד מוכיחים רשלנות מעביד? מה עושים לאחר שנפגעים בתאונת עבודה?

מאת: ליאור לויטנזיקין13/07/101168 צפיות
רשלנות רפואית בזמן היריון היא פיענוח שגוי של בדיקות שונות כמו בדיקות גנטיות, אולטראסאונד או אי הפניית אם בסיכון לבדיקות מתאימות, כך שמסתבר שהאישה ההיריונית נמצאת בקבוצת סיכון ולפיכך קיים חשש להיוולדות עובר עם מום , למוות בזמן הלידה ולפגיעה בבריאות האם.

מאת: ליאור לויטפלילי30/06/101277 צפיות
הרבה פעמים קורה שעוברי אורח נפגעים וסובלים מנזקי גוף בדרגת חומרה כזו או אחרת, כתוצאה ממפגעים שבתחום אחריותה של רשות מקומית או רשות ציבורית. לפי החוק, החוק - רשות ציבורית, לרבות עירייה, נושאת באחריות "לדאוג לתיקונו, ניקויו, הזלפתו, תאורתו וניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט, וכן למנוע ולהסיר מכשולים והסגת-גבול בו".

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192389 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192476 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192476 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192576 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192317 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193113 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182207 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica