חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כסאות הכסף ומצנחי הפרישה מזהב

מאת: מנחם רבויבנקאות02/04/20091290 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מנכ"ל בנק הפועלים (בינתיים) צבי זיו ויו"ר מועצת המנהלים של הבנק, דני דנקנר, הם חברים טובים. מערכת יחסים טובה בין היו"ר והמנכ"ל היא גורם חיובי בניהול הארגון ובתוצאות העסקיות שלו.  במסיבת העיתונאים שנערכה בסוף השבוע שעבר לרגל פרסום המאזן לשנת 2008 של בנק הפועלים הרבו השניים להשתבח במערכת היחסים הידידותית והחברית ביניהם ובתרומתה, בין השאר, להצלחתו וקידומו של הבנק.

כל כך הושבח בנק הפועלים עד שבשנת 2008 הצליח להפסיד כמעט מיליארד וחצי ₪ , ההפסד הראשון של הבנק מאז .1988. זאת ועוד, יום קודם לפרסום הפסדי העתק של הבנק , הודיע המנכ"ל צבי זיו על החלטתו להתפטר מתפקידו ולהיפרד מהבנק ש"הצליח לקדמו", ו"מחברו הטוב", היו"ר... כל זאת על רקע חילוקי דעות ,כדבריו, בנושאים שונים. בכך הרים תרומתו הצנועה לקריסת צמרת הניהול הבכיר בבנק שנחשב עד כה כבנק הגדול במדינה.

 ככה זה כנראה בבנק הפועלים. הצביעות חוגגת, כפל הלשון שולט וההפסדים מצטברים ובגדול. עוד משהו. תדעו לכם: אין כל סכנה ליציבותו של הבנק. כך ,כמובן הנהלת הבנק בעלי תפקידים בכירים במערכת הכלכלית ופרשנים כלכליים. כל כך הרבה דברי הרגעה נשמעו בימים האחרונים, בהתייחס למצבו של בנק הפועלים עד שהדאגה לגורל פיקדונות הציבור בו, על רקע הפסדי הענק שלו [אלה שכבר פורסמו]  מתחילה לחלחל.

 זה "בגדול", ב"כללי", כמו שאומרים. בקטן, כמעט בקטנוני עולה השאלה איזו חבילת פרישה יקבל המנכ"ל שהתפוטר צבי זיו. האם יהיה זה מצנח פרישה מזהב, כמו שמקובל לכנות את חבילות ההטבה לבכירים? אולי אפשר שיקבל "רק" מצנח פרישה מכסף, גם זה תגמול לא רע על אחריות להפסדי מאות מיליונים. "יש הסכם חתום שקובע בדיוק איך יקבל ומה" ישיבו בודאי דוברי הבנק  והדירקטורים שלו, אם ישאלו. יצביעו בודאי על כך שבשנת 2008 כש"בור" ההפסד התגלה החליטו המנכ"ל והיו"ר לצמצם את התגמולים שהם מקבלים מהבנק. (כמה כבר אפשר לחתוך בבשר החי). ואחרי כל ההסברים  חבילת הפרישה המתוכננת, תורכב ממיליונים, לא אחד ולא שניים.

 בארה"ב נאלצים בכירים שסרחו וכשלו בהשקעות נפל וסיכנו את כספי המפקידים/המשקיעים/המבוטחים ומקום התעסוקה של עובדיהם, להחזיר את הכספים שמשכו מהעסק , לאחר גילוי המשבר והקריסה.כל זאת תוך גינוי והוקעה ציבורית ע"י הנשיא והקונגרס. אותם בכירים ניסו להתחבא מאחורי הסכמים וטענו שאלה בונוסים שמגיעים להם כדין, אבל המחוקק האמריקאי אמר להם - עד כאן. שם הטילו חובת מס של 90% על ה"בונוסים" הללו. ואצלנו?

 אצלנו - המפקח על הבנקים התרגז. המסר שלו היה: "כך לא מחליפים מנכ"ל וכך לא ממנים מחליף". בנק ישראל במהלך בלתי שגרתי התערב והנחה לעצור את תהליך החילופין עד שיבדוק "אם התקיים דיון ממצה, כנדרש, בנסיבות התפטרותו של המנכ"ל הנכחי והשלכותיה, וכן [יבדוק] את אופן קבלת ההחלטה  על מינוי המנכ"ל המוצע ותקינותו של הליך המינוי, לרבות בכל הנוגע להיבטי ממשל תאגידי". 

להתערבות המפקח על הבנקים במהלך ישנן השלכות קשות, אשר עדיין לא ניתן להעריך את השפעותיהן, על בנק הפועלים. מכל עבר מרגיעים אותנו כי אין סכנה ליציבותו חרף ההפסדים הכבדים, אבל צעדו האחרון של המפקח מאותת בבירור כי בנק ישראל סבור כי יש בעיות בניהול הבכיר של בנק הפועלים. המפקח לא נהג כך כלפי בנקים אחרים שגם להם הפסדים גדולים. הוא בחר לפעול כנגד בנק הפועלים ועשה זאת בפומבי. משנקט במהלך הזה, יקשה עליו להמשיך ולטעון כי אין סכנה ליציבות הבנק. אם הפיקוח על הבנקים סבור כי יש בעיות בתקינות הניהול התקין של בנק הפועלים הוא חייב להפעיל את סמכויותיו ולא להסתפק בדיבורים, או בפעולות שננקטו עד כה. לפתחו של הפיקוח רובצת הסכנה כי יתברר לו כשיפעל כי עשה זאת מאוחר מידי או פעל מעט מידי... 

מתקוטטים על השמנת 

עוד באותו עניין - בנק דיסקונט הפסיד סכומים ניכרים בשנת 2008 ולפי פרסומים שונים שוויו צנח

 ב - 63% כתוצאה מכך. מ-9.6 מיליארד ₪ בראשית השנה לכדי 3.3 מיליארד ₪ בסופה. אבל בנק זה עומד לשלם ליו"ר ולמנכ"ל בונוסים שמנים למדי, על הישגיהם בניהול הבנק , בנוסף למשכורת. הכול מעוגן בהסכם שנחתם עם שני הבכירים ואשר קבע את הנוסחה לחישוב התגמול. נכון, בנק דיסקונט הפסיד פחות,הרבה פחות מבנק הפועלים בשנה המדוברת. נכון גם שבסוף השנה יראה כנראה המאזן על רווח מסוים. אולם זה יפחת באופן חד מהשיעור המצופה. מבחינה חשבונאית הבנק כבר הכין את הציבור לכך כאשר פרסם באחרונה "אזהרת רווח" ובה הוא צופה להפסד של 70 - 120 מליון ₪ רק ברבעון האחרון של 2008. מכיוון שבכל זאת עדיין נותר רווח להציג, זכאים המנכ"ל והיו"ר, על פי ההסכמים, לתשלום בונוס. זאת משום שהרווח על ההון אינו פחות מ -8.5%. הכול חוקי ומוצדק לכאורה. 

אבל עובדי הבנק לא יקבלו השנה תשלום בונוס. מדוע? כי הסכם העבודה שלהם קובע כי הם זכאים לכך כאשר הרווח עולה על 10% והוא לא. אז למה לבכירים מגיע ולעובדים "הפשוטים" לא מגיע? צפו לסכסוך עבודה על רקע זה. וועד העובדים טוען כי נוכח המשבר הכלכלי ויתרו העובדים על חמישה ימי חופשה ועל השי לחג . והתנהגות המנהלים הבכירים על רקע מצבו של הבנק והמשבר הכלכלי ,לא אתית ואינה תקינה. ועד המנהלים ומורשי החתימה בדיסקונט כועס אף הוא ומודיע כי יבטל את הסכמתו לוויתור על משכורת 13 נוכח המשבר הכלכלי. 

כך, בעוד האבטלה בארץ מרימה ראש, מתקוטטים בבנק דיסקונט על השמנת. באמת למה שלא יריבו. מדוע המנכ"ל והיו"ר מרשים לעצמם לגזור קופון בעוד שלעובדיהם הם מרצים על המשבר הכלכלי ודורשים מהם לקצץ בתנאיהם? זה בקטן, כמו שאומרים, ובגדול למה בכלל הם צריכים בונוסים ומענקים? המשכורת לא מספיקה להם? 

יגידו דמגוגיה? קנאה? צרות עין? יגידו. חוץ מזה כדאי לוותר לתקופת ביניים על הטבות מנקרות עיניים ביזמה עצמית , ולהימנע מהסיכוי שהרגולטור ,שאינו חף משיקולי פופוליזם , יחליט שהוא ניכנס לכיס ולתלוש השכר.

עדכון בונוס

בינתיים פורסם כי גם עובדי בנק דיסקונט יקבלו בונוס עבור שנת 2008. למרות שרווחי הבנק צנחו ביותר מ 300 מליון ש"ח ואחוז הרווח המצומק שלו אינו מגיע לשיעור המצדיק חלוקת בונוס. קודם לכן נאמר כי בשל הרווח המצומק לא יקבלו עובדי הבנק בונוס. לאחר שנודע כי למרות הכול יקבלו היו"ר והמנכ"ל בבנק בונוס שמן, הרימו העובדים קול צעקה והתקבלה החלטה לתת גם להם. כולם ירוויחו והבנק יפסיד

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנחם רבוי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מנחם רבוי

מאת: מנחם רבויבלוגים29/01/111344 צפיות
בהחלטה על מתכונת הפיצוי לצרכנים בעקבות הנזקים שנגרמו על ידי התקלה, מממנת "בזק" את מסע הפרסום שלה באמצעות עלות הפיצוי: נוכח עליית מחירי הדלק ותעריפי המים עולה השאלה האם מחאות הציבור הן "צמחוניות" מידי? או האם "נערי האוצר" אטומים מידי? קשה לדעת האם בישראל תתכן תגובה ציבורית דומה לאירועי תוניס, מצריים וצרפת כמחאה על גזירות קשות ובלתי סבירות בתחומי כלכלה וחברה, אבל החבל די מתוח.

מאת: מנחם רבויאקטואליה15/11/091195 צפיות
ביקורו של נתניהו בארה"ב ובקשתו לפגוש את הנשיא, , סיפקו הזדמנות לבית הלבן הזדמנות להדגים לראש הממשלה הישראלי את יחסי הכוחות ומה קורה כאשר "רק" מתמהמהים באישור מועד לפגישה. האמריקאים עשו זאת היטב. הצליח להם. אולי יותר מידי. אבל לא בטוח שהמהלך האמריקאי כנגד נתניהו, יניב לבית הלבן את התוצאה שהוא מכוון אליה.כי דומה שמהלכי הבית הלבן בנושא דומים למהלכי "חכם בלילה" שנזקם רב מתועלתם.

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון19/10/091358 צפיות
לקראת פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות פורסם כי המרצים יוותרו על תוספת שכר שהובטחה. אבל נוכח מה שנחשף בדו"ח מבקר המדינה על הבזבוזים במשרד הביטחון למה המרצים צריכים לוותר? כדי שפקידי משרד הביטחון יתאכסנו במלונות פאר? צרפו יחד את סכומי הבזבוז המצטברים במערכת ותגיעו לסכומים בלתי מבוטלים , אולי תמורתם היה מתאפשר צמצום הקיצוץ בתקציב?

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון13/10/091430 צפיות
זה התחיל במכתב מאת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובו התבשרנו כי משפחתנו נבחרה להשתתף השנה בסקר "הוצאות והכנסות משק הבית". במכתב נאמר כי ההשתתפות הינה חובה על פי חוק . האם אפשר להכריח מישהו לפרט מה קנה, היכן קנה כמה ולמה? ממתי חייב האזרח להרשות לנציג השלטון לתחוב את אפו לתוך המקרר הביתי ?

מאת: מנחם רבויפיננסים וכספים - כללי 05/10/091079 צפיות
הקיצוץ הרוחבי בתקציב המשרדים אושר בממשלה. שר הביטחון השיג את שלו. הוא מקבל תוספת של מיליארד וחצי ₪ לתקציב משרד הביטחון ל"צרכים חשובים". אנשי אגף התקציבים לא התווכחו הפעם. הם גם לא הכינו הצעות נקודתיות לסעיפי קיצוץ על מנת לאזן את התוספת כפי שנהגו בעבר. הם נהגו באופן שונה.

מאת: מנחם רבוישיווק ואסטרטגיה23/09/091178 צפיות
במטה "כחול לבן" השמיטו את דרישות האיכות, השירות והמחיר התחרותי מהפרסום המטיף להעדיף קניית תוצרת ישראל. אבל הצרכן הישראלי אינו פראייר . כשהוא יוצא לקניות, במיוחד בימים אלה, הוא יוצא עם ארנק מצומק. לא עם גאווה לאומית.

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון26/05/091297 צפיות
בסיום חגיגות "יום ירושלים" אפשר לשאול: מי כאן ראש העירייה ומיהו ראש העיר.. התשובה: לאחר הפסדו של טדי קולק בבחירות לראשות עיריית ירושלים היו מי שחשבו שהתואר "ראש עירייה" אינו מספיק חשוב ואינו משקף נכונה את מעמדו של מי שנבחר לנווט את ההתנהלות בבירת הנצח של עם ישראל . כך נולד השינוי. לא עוד ראש עירייה כי אם ראש העיר ירושלים. קולק נשאר ראש העירייה האחרון בתואר זה.

מאמרים נוספים בנושא בנקאות

מאת: גיא חזןבנקאות20/09/161765 צפיות
כמה סוגי עמלות אתם מכירים בחשבון הבנק שלכם? כמה עמלות בנק מתחום ההשקעות?

מאת: רמי דהןבנקאות17/11/138945 צפיות
איך לבחור בנק בצורה החכמה ביותר?

מאת: שלום כהןבנקאות18/06/132002 צפיות
לא בכדי יצא לבנקים מוניטין של גוף שקשה להתנהל מולו. בעוד שאנחנו האזרחים הקטנים זקוקים לשירותי הבנק רווחת ההנחה כי הבנק אינו זקוק לנו וכי כל הכוח נמצא בידיו.

מאת: אפרת אלעמרי בנקאות15/06/131867 צפיות
לא משנה באיזה שלב העסק שלך נמצא אם בזמן הנסיקה אם בתחילתו או במצב של ירידה או איזון כלכלי מגיע השלב בו אתה ניגש לבנק ומבקש מימון לשלב המסוים בו העסק נמצא. מכיוון שאתה נמצא בסוג של עמדת נחיתות שאתה מגיע לבנק מכיוון שאתה בעצם מבקש ממנו כסף והוא צריך לקבל סיבה מספיק טובה להשקיע בך ולא באחר אתה חייב למצוא את הדרך הנכונה לגשת לבנק עם המיזם העסקי שלך.

מאת: יוסי אמודאיבנקאות20/12/128584 צפיות
חברת הדירוג טוענת כי יכולת ההפסדים של הבנק מוגבלת. כריות רווחיות שלא בלטו לטובה ומוגבלות ע"י מבנה הוצאות קשיח ויעילות תפעולית נמוכה.

מאת: משה פנחס seoבנקאות17/12/128646 צפיות
צ`קים מסחריים שאנו רוצים לנכות אותם ניתן לבצע במספר חברות לניכיון כאן תוכלו לראות את ההסבר כיצד הדבר מתבצע והמלצות וטיפים כיצד לבצע זאת.

מאת: Michal Cohenבנקאות08/11/128780 צפיות
תוכניות חיסכון הן דרך מעולה להשגת יעדים בטווח הקצר והארוך. יעדים כלכליים אלה יכולים להיות רכישת דירה, רכב, השקעה בעסק, חיסכון לתקופת הפנסייה, חיסכון ללימודי הילדים וכדומה. בשונה מהלוואות שבהן הכסף אמנם ניתן באופן מיידי בתוכנית חיסכון ניתן לממש את הכסף רק בתום תקופת החיסכון. לכן, נשאלת השאלה – מה הופך תוכנית חיסכון למשתלמת כל כך בזמן שהלוואה עושה זאת מהר יותר? התשובה פשוטה: את ההלוואה שלקחנו נצטרך להחזיר בתוספת ריבית גבוהה. בתוכנית חסכון הדבר הפוך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica