חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אימון אישי לקריירה - שפת גוף בראיון עבודה - פינוקיו כמשל

במהלך אימון קריירה ו/או חיפוש/מציאת עבודה, עולה בדרך כלל הנושא של שפת הגוף במהלך ראיונות עבודה. המאמר בוחן את הנושא גם מעמדת המראיינים וגם מעמדת המרואיינים מחפשי העבודה.

שפת גוף, או בהגדרתה הרחבה יותר שפה-בלתי-מילולית, היא אוסף של מסרים שאנחנו משדרים בנוסף לתוכן המילולי. היציבה, התנוחות, הבעות הפנים, האינטונאציה וקצב הדיבור, המבט, תנועות של איברים שונים וכדומה.

שפת הגוף שלנו משדרת את מי שאנחנו ואת מה שאנו מרגישים ברגע ובסיטואציה הנוכחיים. אדם בטוח בעצמו ורגוע ישדר מסר אחר מאשר אדם לחוץ וחסר בטחון. אדם שמתמקד ומתעניין בנושא השיחה ישדר מסר שונה לחלוטין ממישהו שדעתו מוסחת ונושא השיחה משעמם אותו. יש אנשים שקשה להם בחברה בעוד ששיחה בארבע עיניים מאפשרת להם להרגיש בנוח ולהתבטא בחופשיות – שפת הגוף שלהם תהיה אחרת בכל אחד מהמצבים.

במהלך הראיון שני הצדדים, המראיינים והמרואיינים, משדרים וקולטים מסרים לא מילוליים. האם יש באפשרותנו לשלוט על המסר ששפת הגוף שלנו משדרת? האם אנחנו מסוגלים לקרוא את השדר שמגיע ממול ולהסיק ממנו מסקנות?

אפשר לנסות ולקרוא שפת גוף בגישה מיקרו או בגישת מקרו. לפי גישת המיקרו, יש אוסף גדול של סימנים ספציפיים, כל סימן בעל משמעות חיובית או שלילית. לדוגמא, יש המפרשים שילוב ידיים כהתנשאות וזלזול, השענת היד על השולחן כחוסר בטחון (הצורך בתמיכה), כחכוח בזמן הדיבור כלחץ, עיסוק עם חפץ זר (עט למשל) כמבוכה. לעומת זאת להסתכל למראיין/ת בעיניים (למעשה מעט מתחת לעיניים על מנת שלא לחדור מדי לפרטיות), לשבת זקוף ולהשתמש בידיים בזמן הדיבור, נחשב לשפת גוף "חיובית". גישת המקרו שונה, היא מנסה להתרשם מהתחושה הכוללת שהאדם משדר ללא התייחסות לתנועה או הבעה מסוימת. גישת המיקרו העוקבת אחר פרטים קטנים, נחשבה בעבר לגישה הפופולארית, "מדויקת וכמעט מדעית", אבל בשנים האחרונות גישת המקרו הדוגלת בהתרשמות הכללית תופסת את מקומה. קריאת שפת גוף בגישת המקרו היא אמנם אינטואיטיבית יותר ופחות אנאליטית אבל נחשבת כיום כאמינה יותר.

כמראיינים עלינו לנקוט משנה זהירות בבואנו להזיק מסקנות על סמך הפרשנות שלנו לשפת הגוף של המרואיינים. הם בלחץ אובייקטיבי והם אמורים לשדר לחץ כי ראיון מטבעו הוא מעמד מלחיץ. רובוטים לא נלחצים בראיון, אנשים כן. אדם שלא ישדר לחץ בזמן ראיון עבודה  עלול להדאיג אותי כמראיין יותר מאדם שישדר לחץ רב מהממוצע. ובכל זאת, יש מקרים בהם הסקת מסקנות עשויה להיות רלוונטית, למשל, הפגנת זלזול או חוסר כבוד כלפי המראיינים עלול להצביע על קושי בקבלת סמכות ומרואיין שמגיב במבוכה לשאלה כשהתשובה נמצאת בקורות החיים עלול להיחשד כמי שרשם בקורות החיים פרטים לא מבוססים.

קשה להבחין באמצעות שפת הגוף בין אותם מרואיינים שלחוצים מעצם המעמד (לחץ אובייקטיבי שאינו מעיד על המרואיינים עצמם) לבין אלה שלחוצים כיוון שלא מרגישים מתאימים מקצועית או מסתירים מידע. יש מראיינים שאוהבים להלחיץ על מנת "לבחון את יכולת המועמדים לעמוד בלחץ", לדעתי הם משיגים את ההיפך. דווקא אותם מראיינים שיקדישו את תחילת הראיון להפגת הלחץ האובייקטיבי ינטרלו במידה רבה את השפעתו ויוכלו בהמשך לייחס את המסרים הבלתי מילוליים שהם קולטים לנתונים האישיים של המועמדים.

ולמועמדים. כיצד להתכונן לראיון בו אנחנו מודעים לכך ששפת הגוף שלנו היא חלק מהרושם הכולל שאנו משאירים. שיטה אחת, המקובלת בעיקר על "אסכולת המיקרו", טוענת שאפשר ללמוד את מגוון התנועות ה"שליליות" ולהימנע מהן באמצאות אימון ותרגול, ובמקביל לתרגל את ביצוע התנועות והתנוחות ה"חיוביות". למשל, במשך כל הראיון אמנע משילוב ידיים ולעומת זאת אסתכל למראיין/ת בעיניים בזמן שאני מדבר. אינני מאמין בשיטה זו ומניסיוני היכולת לשחק ולזייף שפת גוף "חיובית" היא על גבול הבלתי אפשרי גם כאשר מדובר בשחקנים מקצועיים. אז מה כן?...

כהכנה לראיון גבשו לעצמכם את המסרים (המילוליים) והתכנים שאתם באמת ובתמים מאמינים בהם. מה הם היכולות שלכם, מהם ההצלחות שאתם מתגאים בהם, איזה ניסיון/ידע/השכלה רכשתם, איזה תפקידים אתם מאמינים שאתם מסוגלים לבצע וכיצד אתם מנמקים אמונה זו. אל תסטו מהמסרים האלה בזמן הראיון. כאשר לא ייווצר קונפליקט בין התוכן לאמת הפנימית שלכם, שפת הגוף שלכם לא תשדר קונפליקט וזיוף. זכרו – כאשר פינוקיו דיבר אמת, אפו לא התארך. כמעט ולא קיימת אפשרות להתאמן על שידור שפת גוף חיובית בזמן שאיננו מאמינים במסרים המילוליים שאנו מעבירים. עם זאת, אפשר במידה מסוימת לתרגל עמידה בלחצים אובייקטיביים. מועמדים שמבצעים אימון לעמידה בלחצים (בעיקר בעזרת סימולציות) מפגינים פחות לחץ מול מראיינים מלחיצים – בתנאי כמובן שהם שלמים עם המסר המילולי שהם מעבירים.  

בהצלחה,

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יוסי וילנסקי, מאמן אישי מוסמך בעל ניסיון עשיר כמנהל בכיר. בעל השכלה אקדמאית עשירה במדעים, ניהול ופסיכולוגיה. עוסק למעלה מ-25 שנים בעבודה עם אנשים וקבוצות. מתמחה ב אימון אישי בונה שמשלב התמודדות עם קשיים בהווה ובנייה לעתיד, אימון  אישי חיזוק ביטחון עצמי והתפתחות אישית, אימון זוגיות, אימון קריירה, אימון מנהלים , הדרכת מנהלים, אימון עסקי.

www.yossivilenski.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יוסי וילנסקי

מאת: יוסי וילנסקיאימון אישי10/05/113381 צפיות
הערכה עצמית, דימוי עצמי או ביטחון עצמי הם הבסיס לכוחות הפנימיים שלנו והם משפיעים על היכולות שלנו ליהנות ולהצליח בכל תחום בחיים.

מאת: יוסי וילנסקיהתמודדות עם מצבי לחץ22/02/113667 צפיות
ביטחון עצמי, דימוי עצמי, יכולת להתמודד עם פחדים או לחצים, תקשורת בנאישית אסרטיבית - המושגים קשורים קשר הדוק זה לזה. המאמר מתאר בקצרה את הקשר בין המושגים. ביטחון עצמי גבוה מאפשר התמודדות טובה עם פחדים ובכך מאפשר לקיים תקשורת בינאישית אסרטיבית. אנשים בעלי ביטחון עצמי תקין שמסוגלים להתמודד ולווסת פחדים ולקיים תקשורת בינאישית אסרטיבית אפקטיבית ייהנו משיפור בכל תחומי החיים: התפתחות אישית, זוגיות, קריירה, חברה ועוד.

מאת: יוסי וילנסקיאימון למערכות יחסים13/02/111718 צפיות
אנשים רבים משקיעים רבים בבחירת בן/בת זוג שתבטיח זוגיות ארוכת ימים. מסתבר שהתהליך של התאמת זוגיות אינו מספיק ויש ל"תחזק" באופן שוטף את הזוגיות.

מאת: יוסי וילנסקיאימון מנהלים12/02/111665 צפיות
למרות שבד"כ אימון אישי אינו תהליך של הדרכה ו/או ייעוץ, אימון מנהלים בהנחיית מאמן אישי בעל ניסיון ניהולי מעשי בנוי מתמהיל של אימון אישי, הדרכה מקצועית וגם ייעוץ. מנהלים בדרגים שונים בונים את התמהיל במינונים שונים, בד"כ מנהלים צעירים או מנהלים זוטרים יבקשו יותר הדרכה, מנהלים בדרג הביניים יבקשו לעיתים קרובות ייעוץ בעוד מנהלים בכירים ינתבו יתמקדו יותר באימון אישי.

מאת: יוסי וילנסקיאימון אישי05/02/112851 צפיות
ההתייחסות לנושאים כמו שפת גוף או רושם ראשוני טוב הפכה אותם למיתוסים שעלולים לפגוע באלה שנוהגים לאמץ אותם.

מאת: יוסי וילנסקיאימון אישי19/01/112536 צפיות
מלמדים אותנו שאין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני טוב ובכך הורסים לעיתים קרובות לגמרי את ההזדמנות שלנו לעשות רושם טוב. אימון אישי מאפשר לאנשים להכיר את עצמם ואת הטוב שבהם טוב יותר ולהציג את האמת הטובה במקום לנסות ולשחק דמות מלאכותית ומכאנית שמנה לעשות רושם ראשוני מלאכותי מהיר.

מאת: יוסי וילנסקיאימון אישי - כללי19/01/113896 צפיות
בטחון עצמי הוא מרכיב מרכזי בכל אימון אישי ולכל מטרה ובכל תחומי החיים. בטחון עצמי הוא בעצם גורם פנימי רגשי שמשפיע על רוב היכולות שלנו לתפקד. איך מודדים רגש? איך משפרים משהו שהוא בעצם רגש? במאמר, תקציר על הגדרת המושגים בטחון עצמי - דימוי עצמי ועל הדרך בה במסגרת אימון אישי אפשר לפעול לחיזוק, לשיפור ולבניית הביטחון העצמי.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194051 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152836 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152671 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica