חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה גרם לסחרחורת: המחלה או הטיפול?

מאת: אירית בן צבירפואה06/10/20091538 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


כיום ידוע על יותר מ-300 תרופות שנטילתן עלולה לגרום לסחרחורת או להחמרה בסימפטומים קיימים אצל הסובלים מסחרחורת. לא ניתן לדעת מראש מי מבין החולים יפתח סחרחורת, אך כאשר התרופה מיועדת לטפל במחלה מסכנת חיים הרופא יתמקד בשאלה: כיצד להציל את החולה.

במרבית המקרים בהם מתפתחת סחרחורת, בזמן טיפול, יידרש בירור מקיף על מנת לאתר את הגורם או הגורמים. ד"ר שמש זכריה (M.D.) מבי"ח הדסה עין כרם מציג בפנינו מספר מצומצם של דוגמאות אופייניות מתחום הטיפול במחלות לב וכלי דם.

הכותרת, בדבר הסיבה לסחרחורת, מזכירה במעט את השאלה: מה קדם למה-הביצה או התרנגולת?

עם זאת, כאשר מדובר בסחרחורת קשה, השאלה כלל אינה מצחיקה את החולה ובמקרים רבים עשויה להדאיג מאוד את הרופא. 

ניתן לסווג את המחלות לשניים בהתאם למהירות התפתחותן: מחלות שמתפתחות לאט ומחלות עם מהלך מהיר וסוער. כאשר החולה איננו סובל, הן לחולה והן לרופא יש זמן לווסת את הטיפול וישנה אפשרות לבצע בירור מקיף שיענה על השאלה: מה גרם לסחרחורת.

בהמשך המאמר נתמקד בדוגמאות מתוך תחום הטיפול במחלות לב וכלי הדם.

דוגמה טובה לאפשרות לפעול לאט ובשיקול דעת היא תחום איזון השומנים בדם. בלשון רפואית: טיפול בהיפרליפידמיה (בלעז: hyperlipidemia או hyperlipidaemia).

לרוב החולים עם שומנים גבוהים בדם מוצע ניסיון טיפולי על ידי דיאטה והגברת הפעילות הגופנית. במידה והנסיון הטיפולי אינו פועל או כאשר ישנה תוצאה שאינה משביעת רצון, ניתן להוסיף תרופות. מרבית החולים כיום מקבלים תרופות שנקראות "סטטינים".

במינונים נמוכים לרוב החולים אין תופעות לוואי והן נסבלות היטב. במינונים גבוהים יכולות להיות תופעות לוואי, ביניהן טינטון (תחושת רעש באזניים או בראש) וסחרחורות. מכיוון שמדובר בטיפול לטווח ארוך, לחולה ולרופא יש די זמן לזהות את הגורם ולברר האם הסטטינים גרמו לסחרחורת או שמדובר בגורם אחר. תהליך האבחון והטיפול יעשה במרפאה ובמהלכו סביר שיתבצע בירור מלא של הגורמים לסחרחורת.

דוגמה נוספת היא כאשר ישנן הפרעות קצב בלב במקביל להופעת סחרחורת. במצב כזה יתלבט הרופא בין הפרעה בתפקוד הלב, לבין תפקוד לב תקין בשילוב עם סחרחורת כתופעת לוואי של תרופה למניעת הפרעות קצב. כגון: לידוקאין, טוקאניד, מקסילטין, מוריציזין או דופטיליד.

שילוב אפשרי אחר הוא קיום סחרחורת בזמן תפקוד לא תקין של הלב יחד עם תופעת לוואי של תרופות לטיפול בהפרעות קצב של הלב.

מצב מסובך עוד יותר מתקיים במידה ואין סחרחורת, אך ישנן בחילות או הקאות בזמן טיפול באחת מהתרופות: קינידין (בחילות בלבד, יכול לגרום לטנטון), פרוקאינאמיד, פרופאפנון, אמיודרון (בחילות בלבד) ואיבוטיליד (בחילות בלבד).  עקב המצב הסוער שבו עלול להגיע החולה אל חדר המיון, קיימת אפשרות שהצוות הרפואי והחולה יעבירו ביניהם מעט מידע וירשם בגיליון החולה: סחרחורת, בחילה והקאה.

מובן מאליו שבחולה עם הפרעות קצב בלב, הצוות המטפל מאיץ את הבירור ונותן עדיפות עליונה לטיפול בלב. במקרה כזה, החולה הסובל מסחרחורת עובר תהליך אבחוני חשוב כדי לשלול אפשרות של הפרעה בתפקוד הלב, בין אם הדבר יביא לטיפול בסחרחורת ובין אם לא. למותר לציין שישנם חולים שנשארים מאוכזבים לאחר שמתברר להם שהבירור לא הביא לטיפול שיקל עליהם את הסבל באופן מידי.

גם אם התופעות הקשורות ללב אינן בולטות, חשוב להתחיל את הבירור אצל מומחה לקרדיולוגיה, ורק אחר כך לפנות למרפאת סחרחורת.

לקריאה נוספת אודות סחרחורות, טיניטוס ומחלת מנייר

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לביקור אצל רופא.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקריאה אודות טיפול רפואי בסחרחורות, טינטון ומחלת מניייר

 Medical treatment for Dizziness, Vertigo & Tinnitus

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית בן צבי

מאת: אירית בן צביבריאות ורפואה כללי24/03/1311550 צפיות
ורטיגו הוא תחושה נורמלית שמתוארת על ידי האדם כתחושה שהוא מסתובב או שהעולם מסתובב סביבו. לרוב הוורטיגו קשור לבעיה באוזן פנימית. האוזן הפנימית מורכבת משני חלקים, התעלות החצי העגולות והפרוזדור, שמסייעים לגוף לדעת היכן הוא ביחס לכוח המשיכה.

מאת: אירית בן צביבריאות ורפואה כללי22/02/112846 צפיות
אדם שסובל ממחלת מנייר יקבל המלצה להפחית את כמות המלח. כמו כן יטופל בתרופות משתנות. חשוב לציין שהטיפול הרפואי במחלה מורכב, אך לצורך הבנת ההגיון העומד מאחורי הטיפול, יוצגו הדברים באופן פשוט

מאת: אירית בן צבימשחקי כדור21/07/101230 צפיות
לפני ובמהלך המשחקים הגיעו תלונות רבות מצד השחקנים, המאמנים וצופים רבים שסובלים מרעש הוובוזלה ועורכי הערוצים ששידרו את המשחקים אף נאלצו להשתמש בתוכנות לעיבוד אותות קול על מנת להוריד את רעש הרקע המטריד של חצוצרות הפלסטיק הרועשות.

מאת: אירית בן צבידיאטה ותזונה17/07/102251 צפיות
אצל חולים הסובלים ממחלת מנייר ניצפתה הצטברות נוזלים באוזן הפנימית. מחקר ניסיוני הראה שניקוז נוזלים באמצעות ניתוח לא שיפר את הפרוגנוזה (הערכת סיכויי ההחלמה) אצל חולים אלה. גישה שמרנית לטיפול במקרה של חשד לבצקת באוזן הפנימית מוצדקת כיוון שאין לה תופעות לוואי.

מאת: אירית בן צבירפואה17/07/101468 צפיות
פגישה רפואית יעילה בין חולה הסובל מטינטון (רעשים בראש או באזניים) לבין הרופא מתחילה בבית. במידה ואירגנת את המסמכים הרפואיים שלך באופן מסודר, רעננת את זכרונך לגבי ההיסטוריה הרפואית שלך הכוללת בעיות רפואיות מהן הינך סובל, הנסיבות ששבעטיין קיבלת טיפול תרופתי, כירורגי או טיפולים אחרים – הינך מסייע מאוד לרופא לקיים תכנית טיפול אפקטיבית.

מאת: אירית בן צביבריאות ורפואה כללי17/07/103473 צפיות
ניתן לסווג טינטון בדרכים רבות. לחלק מהכותרות שבהמשך הכתבה ישנה משמעות מעשית, מבחינת התוכנית הטיפולית, וחלקן נועדו לתאר את המצב הרפואי בלבד. במאמר קצר שלפנינו ננסה לסקור את הדרכים החשובות ביותר לסיווג הטינטון (טיניטוס בלעז).

מאת: אירית בן צבידיני עבודה22/03/101601 צפיות
לעיתים גם עובדים וותיקים שנחשבו למסורים ובעלי תפוקה גבוהה עלולים להגיע לנקודה בה הם מפוטרים או מסווגים על ידי המעסיק כעובדים הנמצאים "צעד אחד לפני פיטורין". אחת הסיבות לכך יכולה להיות ירידה משמעותית בתפקוד המקצועי עקב טיניטוס (רעשים באוזניים או בראש) או סחרחורת קשים.

מאמרים נוספים בנושא רפואה

מאת: דוד כהןרפואה23/09/201467 צפיות
בימינו, כשהבריאות עולה לראש סדרי העדיפויות, חשוב לדעת לבחור רופא מומחה לרפואת אוזן גרון, כדי למנוע בעיות עתידיות, כדי לטפל בבעיות קיימות וכדי לשלול מחלות.

מאת: קרוסלה הריון ולידהרפואה24/04/192365 צפיות
לא אחת שולח הרופא את המטופל לבצע CT של מערות האף כדי לאתר בעיה זו או אחרת. עיבוי ברירית הסינוסים - ממצא שכיח ב-CT של מערות הפנים. העיבוי מתרחש בדרך כלל כתוצאה ממצב דלקתי בסינוסים. הסינוסים הם למעשה חללי עצמות הפנים המלאים באוויר. בדופן החללים האלה מצויה רקמה עדינה – הרירית. הרירית היא זו שמייצרת את הליחה בעת הצטננות, אך במצב דלקתי יכול להיווצר מצב של עיבוי ברירית.

מאת: קרוסלה הריון ולידהרפואה19/03/192443 צפיות
מה הגורמים והתסמינים של סינוסיטיס אצל ילדים? וכיצד מטפלים?

מאת: דוד כהןרפואה30/01/192018 צפיות
סינוסיטיס היא מחלה זיהומית שיכולה להיות כרונית ולעיתים יש נטייה גנטית לחלות במחלה. הגורמים למחלה הם בעיקר הצטננות וגודש באף ובמערות הפנים (לחי, עיניים ועוד), כשיש כאבים שלא חולפים באזור הפנים חשוב להבדק ע"י רופא על מנת למנוע סיבוכים

מאת: ילדונתרפואה15/08/182431 צפיות
ניסויים בבעלי חיים אינם רק נושא מדעי אלא גם טעונים רגשית. למצדדים בניסויים בבעלי חיים וגם למתנגדים יש טיעונים צודקים, מוכחים וכבדי משקל. להלן ננסה להבין ולו במעט את מורכבות נושא הניסויים בבעלי חיים.

מאת: יצחק בכררפואה18/06/181438 צפיות
לחץ בעבודה ובריאות לקויה הם עניין שכיח. מחקרים רבים הוכיחו את הקשר הזה שבין לחץ נפשי לבין בריאות לקויה. המחקר הנוכחי מצא שלחץ נפשי גבוה גורם גם לאובדן ימי עבודה על רקע של בעיות נפשיות וכמובן להפסדים כלכליים. העובד הוא הנכס הכי חשוב של המעביד. עובד מרוצה הוא עובד יצרני. עובד מדוכא הוא עובד שלא ניתן למצות את יכולתיו. התפיסה הזאת מתבססת על מגוון רחב של מחקרים כולל המחקר הנוכחי שעסק בתחום הארגונומיה וההשפעה שיש למצבו הנפשי של העובד על היכולות שלו.

מאת: אלעד סאעת רפואה29/03/181384 צפיות
פריצת דיסק, חוויה זה בבטוח לא... פריצת דיסק... רק מלשמוע את צירוף המילים הזה נעשה כאב מדומה בגוף. ללא ספק פריצת דיסק היא בעיה בריאותית המעיקה על הסובלים ממנה ומשנה את איכות חייהם שלא לטובה כמובן. עם זאת עולמנו המפותח לא נותן לנו להישאר עם הכאב יותר מדי זמן ומצא לנו אפשרות מצוינת להעלים את הכאב.. קראו את המאמר הבא והכירו את הדרך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica