חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טענות נגד הגישה המשפטית של רשלנות רפואית

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית28/04/20145725 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

רשלנות רפואית מפורשת בתור מתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה, כאשר הסטייה גורמת נזק למטופל שלא היה נגרם אלמלא הסטייה. רשלנות רפואית היא רק סוג מסוים של רשלנות, אולם היא עונה על רוב הקריטריונים הבוחנים את הרשלנות תחת דיני ועוולות נזיקין. באופן כללי, כאשר ניתן להוכיח כי התנהגות הנתבע מהווה רשלנות נוצרת זכות לקבלת פיצויים. במובן הזה הרשלנות היא מושג משפטי המתאר רמה של אשמה. אך למרות קונצנזוס רחב יחסית לגבי ההגדרה הבסיסית של דיני נזיקין, עוולות נזיקין ורשלנות רפואית, עדיין ניתן לזהות טענות נגד הגישה המקובלת.

היכרות עם הטענות נגד הגישה המשפטית לגבי רשלנות רפואית בארץ ובעולם חשובה עבור אזרחים במדינה דמוקרטית. ראשית, היכרות כזו מאפשרת הוספת שיפורים ושינויים אל מערכת המשפט. ללא טענות או ביקורת נגד הגישה הקיימת עלול להיווצר מצב לא רצוי של קיבעון. שנית, טענות נגד הגישה המשפטית עשויות לתרום במקרים של ניהול תביעת רשלנות רפואית. תובע המגיע אל התייעצות עם עורך דין כאשר הוא מצויד בטענות הקיימות יכול להרחיב את היריעה, לגלות מעורבות ולעלות את סיכויי התביעה שהוא מנהל. אך מהן הטענות העיקריות וכיצד ניתן לאפיין אותן בהשוואה למסורת המשפטית?

חברות ביטוח, פרמיות ויעילות כלכלית

יש מספר היבטים מרכזיים מתוכם ניתן לזהות את הטענות נגד הגישה המקובלת. ההיבט הראשון מתייחס אל התמודדות לא ראויה של חברות הביטוח עם הסיכונים הרלוונטיים שעולים כתוצאה ממקרי רשלנות. על פי ההיבט הזה, חברות הביטוח לא מבצעות הבחנה בין רופאים שהוגשו נגדם תביעות רשלנות ובין רופאים נקיים מתביעות. לפיכך, הביטוח לא משרת את מטרת ההרתעה ואף מסלק את התמריץ הכלכלי עבור רופאים לצורך שיפור ההתנהגות והקפדה יתרה על טיפול העומד בסטנדרטים המקובלים.

שנית, ההנחה הכללית היא שאוסף של תביעות רשלנות רפואית יוביל לסחרור במערכת הביטוח. התוצאה המשוערת של סחרור כזה היא הערכת יתר של פרמיית הביטוח, כתוצאה מהערכה מופרזת של הסיכון הכרוך בעיסוק במקצוע הרפואה. עלויות שוטפות קבועות עלולות לגרום לרופאים טובים לעזוב את המקצוע וכך להימנע מנטילת סיכון. מעבר לכך, ישנו חשש כי העלייה הניכרת בפרמיית הביטוח של הרופאים תתגלגל אל גורמים נוספים. מוצר הרפואה בשוק הפרטי יסבול מעלויות ייצור גבוהות יותר, אשר יגיעו בסופו של דבר אל האזרחים והמטופלים. כך עלול להתרחב הפער הקיים בין השכבות הדמוגרפיות השונות באוכלוסיה. דוגמא לכך ניתן לראות בארצות הברית, בה ישנו ביטוח רפואי פרטי אך צרכני שירותי הבריאות אינם מצליחים להתמודד עם גובה ההוצאות. מנגד, במדינות עם שירות בריאות ציבורי יכולות העלויות להגיע לפתחו של סעיף הבריאות בתקציב ולבוא על חשבון הוצאות חלופיות.

היבט נוסף של הטענות נגד הגישה המקובלת רואה אי יעילות כלכלית באופן בו מתנהלות תביעות רשלנות רפואית. על פי ההיבט הזה, ריבוי תביעות יוביל ליצירת מערכת רפואה מתגוננת העלולה לגרום לביצוע בדיקות מיותרות ולבזבוז משאבים. ריבוי תביעות הוא תופעה לא רצויה באף שדה משפטי אך נדמה כי בכל הנוגע אל רשלנות רפואית הוא מקבל מעמד מיוחד. בנוסף, המתנגדים טוענים כי ראוי לבחון את הפגיעה הפוטנציאלית שגורמות תביעות רשלנות רפואית לתחום הרפואה ולאיכותה. רופאים לא צריכים לבחור את הטכניקה הבטוחה יותר מבחינתם, אלא להציב את האינטרס של המטופל בראש סדר העדיפויות. ריבוי תביעות עלול למנוע מהם מצב כזה ולחייב אותם לנהוג בזהירות יתרה, על אף שהיא אינה מחויבת המציאות ומורידה את איכות הטיפול.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלעד שניר

מאת: אלעד שנירדיני משפחה17/03/161355 צפיות
החלטתם להתגרש ואתם מעוניינים לסיים את הסאגה מהר ככל האפשר. מהי הדרך המהירה ביותר להתגרש? כיצד ניתן להימנע מסכסוכי גירושין ממושכים וכואבים? והאם ניתן להתגרש תחילה ורק אחר כך לדון בסוגיות הנלוות לגירושין? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162532 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: אלעד שנירחוק ומשפט - כללי13/03/161281 צפיות
יש כמה אפשרויות הרלוונטיות עבור אזרחים שנפגעו מלשון הרע והוצאת דיבה.

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית21/07/152044 צפיות
חברת הביטוח והמוסד הרפואי מעוניינים לחתום על הסכם פשרה כאשר הם יודעים שהתביעה תתקבל בבית המשפט. האם כדאי לחתום על הסדר פשרה?

מאת: אלעד שנירחוק ומשפט - כללי09/06/151289 צפיות
עו"ד המעוניין לקבל רישיון נוטריון צריך להגיש הצהרה לועדת הנוטריונים הכוללת פרטים אישיים וחתימה על מספר נקודות חיוניות. מה צריכה לכלול הרצאה זו?

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית25/03/152033 צפיות
לא כל מקרה של רשלנות רפואית גורר פיצוי כספי. עם זאת, מעניין לבדוק כיצד נקבע גובה הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית בלידה ומה עלול להשפיע עליו.

מאת: אלעד שנירחוק ומשפט - כללי24/02/151425 צפיות
חוק הנוטריונים מפרט את סמכויות הנוטריון וקובע כי רישיון נוטריון יכול להינתן רק על ידי ועדת הממונה על ידי שר המשפטים. מהם תפקידי הנוטריון?

מאמרים נוספים בנושא רשלנות רפואית

מאת: עורך דין ירון מויאלרשלנות רפואית26/07/172224 צפיות
מערכת המשפט הישראלית מורכבת משלוש ערכאות: בית המשפט העליון, בתי המשפט המחוזיים ובתי משפט שלום. לצד אלו ישנן מספר ערכאות מקבילות: בית המשפט לעניינים מנהליים, בתי משפט למשפחה, בית משפט לתביעות קטנות, בית משפט לעניינים מקומיים ועוד. מורכבות מערכת המשפט ותחומי הסמכויות השונים של כל ערכאה מחייבת עורכי דין להתמקצע בתחומי משפט מסוימים, בכדי שיוכלו לספק ללקוחותיהם שירות מקצועי מתוך היכרות התחום באופן מעמיק על כל רבדיו.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית14/12/161709 צפיות
הדרך הנכונה להגיש תביעה ולדרוש פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בלידה היא לפנות למשרד עורכי דין עם ניסיון מעשי בטיפול בתביעות הקשורות לרשלנות רפואית בלידה... קרא עוד

מאת: עו"ד אסף אודיזרשלנות רפואית28/03/161741 צפיות
מה חשוב להכיר ולדעת כדי לבחור נכון עורך דין רשלנות רפואית? מעבר לניסיון, יש גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון.

מאת: עו"ד אסף אודיזרשלנות רפואית14/03/161755 צפיות
מהי רשלנות רפואית? מה הן הסיבות בגינן ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הגוף הרפואי המטפל ומה הן תביעות הרשלנות הרפואית הנפוצות ביותר בישראל? כל מה שבאמת צריך לדעת על רשלנות רפואית בשורות שלפניכם.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית07/10/152774 צפיות
לא מעט מקרים של רשלנות רפואית חמורה הסתיימו במוות של המטופל. מיהו התובע בתביעת רשלנות רפואית במקרה כזה? על אילו נזקים ניתן לתבוע פיצויים? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית21/07/152044 צפיות
חברת הביטוח והמוסד הרפואי מעוניינים לחתום על הסכם פשרה כאשר הם יודעים שהתביעה תתקבל בבית המשפט. האם כדאי לחתום על הסדר פשרה?

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית25/03/152033 צפיות
לא כל מקרה של רשלנות רפואית גורר פיצוי כספי. עם זאת, מעניין לבדוק כיצד נקבע גובה הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית בלידה ומה עלול להשפיע עליו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica