חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רוצה להתקבל לקורס הטיס? התכונן היטב.

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/20121299 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

רוצה להתקבל לקורס  הטיס? התכונן היטב

 

מאז ומתמיד מערכת המיון הצה"לית, והמיונים לקורס הטיס בפרט ביקשו לזהות את המתאימים ביותר.

בנוסף, דבר ידוע הוא שאחוז העוברים את השלבים הללו הוא נמוך ביותר.

יש להבין מה מטרת המבחנים הללו מעבר לתשובה הלקונית של "למיין".

בצה"ל, עבור כל תפקיד, מתבצע תהליך שנקרא "ניתוח עיסוקים". ניתוח עיסוקים הוא מערך שלם ומורכב של פרמטרים ונקודות התייחסות באשר לפרופיל האישיותי, הכישורים הפיזיים, המצב הבריאותי וכיו"ב הנדרשים, ממי שייטיב לשמש בתפקיד המיועד. כך,  יש ניתוח עיסוקים לתפקיד טבח, ללוחם בגולני, ללוחם בדובדבן וגם לאיש צוות אוויר. לכל תפקיד מוגדרים הכישורים והתכונות הנדרשות מהמועמד.

אחד מהדברים הבולטים בניתוח העיסוקים של מועמד לצוות אוויר הוא השוני בפרופיל האישיותי הנדרש מאיש צוות אוויר משאר התפקידים. על כן, כמובן, מערך המבחנים יוצא דופן ואין דומה לו בתפקידים אחרים בצבא.

 

ברור אם כך, שתפקיד המבחן להצביע את כישורי הנבחן בזמן נתון. במבחנים לקורס הטיס, יודעים להצביע על כך שהגיל המינימאלי למבחנים הללו הוא 17 וארבעה חודשים. לאו דווקא בגלל שזהו הגיל האידיאלי, אלא, מתוך אילוצים שמערך המבחנים הנדרש הנו מורכב וארוך מחד והבשלות של המועמד מאידך וגם גיל הגיוס על פי חוק הוא 18. ולעניינו, בזה עוסק למעשה המאמר.

באופן מובהק, האדם משלים את התפתחותו הקוגניטיבית והרגשית רק בגיל 21 לערך. יש כאלה שלפני, יש כאלה שאחרי, אך עדיין רק סביב הגיל הזה. אין הדבר דומה לכישורים המוטוריים היות והללו הושלמו כבר מספר שנים לפני כן, בהיות האדם בעל חיים, הכישורים הגופניים נדרשים לו על מנת לשרוד. לא כך הדבר עם הכישורים הרגשיים והקוגניטיביים. (בשונה מכל שאר החיות).

מועמד, המגיע למבחני המיון, סביר להניח שאינו בשל דיו מבחינת מיצוי היכולות הקוגניטיביים שלו והרגשיים ועל כן, חלק מהקושי של מערך המיון הוא לנבא האם האדם יצליח להתמודד עם עומסים רגשיים ושכליים בתקופה הקרובה למרות שבפועל לא השלים את התפתחותו.

היה אם כך, טוב יותר אילו ניתן היה לגייס מועמדים בני 21 לקורס הטיס. אז היו קורים שלושה דברים נפלאים:

  • מספר גדול יותר של מועמדים היו עוברים בהצלחה את המבחנים הללו. משמעותית.
  • לצה"ל היתה יותר אפשרות להעמיד אנשי צוות אוויר בין שורותיו מבלי להתפשר באיכות.
  • המבחנים היו משקפים קרוב יותר ומדויק יותר את המצב לאשורו של המועמד מבלי צורך לנבא. שהרי ידוע שבכל ניבוי, הסיכוי לטעות קיימת.
  • אבל המצב אינו כך. עדיין המועמדים הם בני 17 וארבעה חודשים. עדיין המבחנים עלומים ועדיין רבים כל כך נופלים.( 90%  שזה המון!) ואלו רק בשלבים הראשונים של המיון. להזכיר, אלו שמתמודדים הם אלו שטרם השלימו את ההתפתחות הן הקוגניטיבית והן הרגשית שלהם וזה משהו אובייקטיבי. זאת אומרת שאילו היו יכולים להגיע אל המיצוי היכולות שלהם כפי שהיו אילו היו בגיל 21, סביר להניח שרבים יותר היו עוברים את השלבים החשובים הללו.

    זוהי התפנית למעשה בהבנה בצורך בהכנה למבחני המיון. לא רק לטיס. גם לקומנדו הימי ולחובלים וכיו"ב.

    זהו משפט המפתח:

    הכנה למבחני המיון אין תפקידו לגרום לך לעבור את המבחנים. זוהי התוצאה. אבל זוהי לא המטרה.

    הכנה למבחני המיון תפקידו לאפשר למועמד לפתח את הכישורים הקוגניטיביים הנדרשים מהנבחן. המועמד, שבמהלך ההכנה  נבנה אצלו במוח מערך שלם של כלים להתמודד כמו שיתמודד מועמד בן 21, בעצם מקדים את זמנו וזה נפלא. לא? כי כעת, בתום הכנה ממוקדת, המוח שלו מסוגל לעשות דברים, לחשב חישובים ולהתמודד עם מטלות שרק מעט בני גילו עושים זאת. וזאת לא רמאות. אלא הבניה חדשה במוח.

    ניתן אם כך, להסכים, שעל מנת להתקבל לפקולטה להנדסה או לרפואה, מועמד יבקש ללמוד למבחנים ולהתכונן למבחנים הפסיכומטריים. מדוע עליהם לא נאמר טיפשיים? כי יודעים להגיד את חשיבותם. ואם מועמד לא יוציא ציון מספיק גבוה, הוא לא יתקבל. גם מועמד שלא הולך למכוני הלימוד של מבחנים פסיכומטריים ודאי יפתח ספר ויתרגל בבית. ברור, לא?

    על אחת כמה וכמה במבחני המיון לקורס הטיס. כאן המבחנים עלומים. המועמד לא יודע כלל מה מצפים ממנו. הוא אינו חשוף למידע אודות ניתוח העיסוקים של התפקיד. והרבה פעמים, הרבה מידי, הוא גם לא בשל למבחן. זה לא שהוא לא יצליח בגיל 23 לתפקד כטייס מעולה, פשוט כעת הוא לא בשל ומוכן.

    ומה לעשות שהמבחנים הללו הם חד פעמיים ולעולם לא יחזרו?  ( ולא בכדי, בדיוק בגלל הטענה שמרגע שהבנת מה מצפים ממך, הרבה יותר קל לך בפעם השנייה. וזוהי אינה רמאות, אלא מיומנות שפיתח הנבחן).

    לסיכום,

    הכנה למבחן, כל מבחן, חשובה מאוד. היא מאפשרת לנו הנבחנים לבנות את המערך הקוגניטיבי  המתאים על מנת לשלוף את הנתונים והמידע שאכסנו וקודדנו במוח.

    על אחת כמה וכמה במבחני המיון לצוות אוויר. שם אין לך הזדמנות שנייה.

     

    הכותב, רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל

     

     





     
         
         
         
       
     
    אודות כותב המאמר:

    רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת מתגייס

    מאת: מתגייסצבא וביטחון14/11/121130 צפיות
    מדוע המערך הצה"לי יצר כל כך הרבה מבחני מיון שונים במהותם ובאופיים אחד מהשני וכיצד יכולים המבחנים הללו לאפשר לבוחנים להסיק האם המועמד יתקבל או לא ליחידה הרצויה.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121433 צפיות
    מבחני המיון לקורס הטיס ארוכים ומורכבים. את מרבית המבחנים עוברים המועמדים ביחידת הרפואה האווירית. השלב הראשון הוא סדרת מבחנים ממושכת.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121084 צפיות
    מבחני המיון הפסיכולוגיים המתבצעים במערך המיון של צה"ל למועמדים ליחידות המובחרות משמשים את הצבא להעריך את המועמד למידת התאמתו לתפקידים המיוחדים. מאמר זה עוסק בצורך להכנה וכיצד להיערך להם.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121119 צפיות
    הפרופיל האישיותי של מועמד לצוות אויר מתחיל להיבנות כבר מהצו הראשון. לאורך כל התהליך, המבחנים, ירפ"א א', ב' וגם ג', הגיבוש וגם במהלך הקורס, הצוער נבחן ונמדד. לא סתם מקצוע זה הנו חוד החנית של צה"ל

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121105 צפיות
    מחקרים, שנעשו לטייסים במבחנים קוגניטיביים וסריקות MRI הראו שישנם הבדלים משמעותיים במוחם של טייסי קרב בהשוואה לאחרים. המשמעות היא שהכנה מתאימה למבחנים לירפ"א של המועמד עשויה לשפר משמעותית את סיכוייהם.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121110 צפיות
    לפניכם מאמר המתמצת את הצורך בהכנה למבחנים. כל מבחן. מרגע שתקראו את המאמר הבא, תוכלו להבין את משמעות ההכנה למבחנים. בהכנה למבחני המיון לצוות אוויר, נבחנים המועמדים במבחנים שאינם מוכרים ולמעשה עלומים.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121030 צפיות
    אחד התפקידים המרכזיים המוטלים על מוסדות החינוך הוא לטפח את המעורבות החברתית ולעודד תפקידי שירות למען הקהילה, החברה והמדינה. הכנה לצבא אם כן, אינה רק כושר. הכנה טובה כוללת רכישת כלים קוגנטיביים מתאימים

    מאמרים נוספים בנושא צבא וביטחון

    מאת: tiloniצבא וביטחון14/02/221492 צפיות
    לצערנו, מיגון חלונות הוא חלק אינטגרלי מהיותינו ישראלים בארץ הזו. מיגון חלונות הוא מה שלא פעם אנחנו פשוט לא יכולים להתפשר עליו. הביטחון שלנו ושל היקרים לנו הוא באמת הדבר החשוב ביותר

    מאת: shlomy mutzafiצבא וביטחון22/07/211605 צפיות
    המציאות של היום מצריכה מאתנו לקחת אחריות ולהגביר את הביטחון האישי שלנו ושל הסובבים אותנו. מידיי יום אנו שומעים ורואים במהדורות החדשות על עוד קטטה, עוד פריצה לבית עוד אלימות ועוד סיטואציות מאיימות שיכולות בקלות להגיע לסביבתנו הקרובה.

    מאת: shlomy צבא וביטחון29/03/181463 צפיות
    חוקרים פרטיים לא פועלים רק באזורים מקומיים, חקירות זה תחום שיכול להגיע למספר מדינות בעם מדובר על חקירות נכסים או אנשי ציבור וחשוב לדעת איזה משרד חקירות עשיו להביא עבורכם את התוצאות המשמעותיות

    מאת: רוני הכהןצבא וביטחון15/03/171734 צפיות
    עד כמה שונה הדיון בנושאים צבאיים ואחרים במסגרת המשפטית הצבאית? קראו את הדברים החשובים הבאים.

    מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152512 צפיות
    מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

    מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152037 צפיות
    מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

    מאת: sharondan80צבא וביטחון17/02/152529 צפיות
    אין אחד שלא מכיר את אנשי החליפות השחורות הצמודים לאיש חשוב עם המבט החתום בעיניים והמיקרופון באוזן. מדובר באנשים אשר תפקידם הוא אבטחת אישים.

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica