חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרופיל אישיותי כגורם הצלחה לקורס הטייס

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/20121117 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרופיל אישיותי כגורם הצלחה לקורס הטייס

מכל תחום מקצועי יש את הדרישות, הציפיות, והלחצים החלים על העוסקים בו. ברור לחלוטין, אם כך, מדוע ישנם מבחנים רבים כל כך, מגוונים כל כך וייחודיים, שמועמדים לצוות אוויר נדרשים לעבור.

הפרופיל האישיותי של מועמד לצוות אויר מתחיל להיבנות כבר מהצו הראשון. לאורך כל התהליך, המבחנים, ירפ"א א', ב' ולאחרונה גם ג', הגיבוש וגם לאחר מכן במהלך הקורס, הצוער נבחן ונמדד. לא סתם מקצוע זה הנו חוד החנית והאורים והתומים של תהליך מיון. בסופו של דבר, הצבא רוצה להיות בטוח שמי שמחזיק בידיו כלי השווה עשרות מליוני דולרים, באמת יוכל לספק את העבודה. את המוטל עליו.

כאשר מועמד לקורס הטיס מבקש להתקבל, עליו כידוע, לעבור מבחני אישיות מעמיקים. המטרה היא לקבוע את מידת התאמתו של המועמד לעבודה. במובן הבסיסי ביותר, תהליך המיון הנו המבחן לשאלה הפשוטה - "האם יתאים לתפקיד הזה?".

הצבא הגדיר היטב את הפרופיל של איש צוות אויר. ורק באשנב הצר הזה, מתי מעט מצליחים להסתנן. המסננת הזו מחפשת אחר תכונות מסוימות. תרה אחר פרופיל אישיותי מסומן. לא פלא שכל כך מעט עוברים.

זה קורה כל הזמן - אנשים בעלי תכונות אופי מסוימות מצליחים באופן יוצא מהכלל היכן שאחרים נכשלים. יתרה מכך, ישנם אנשים שמצליחים ממש טוב במספר תפקידים ומקצועות. ממש כמו סופרמנים. במה שהם נוגעים, הם הופכים לזהב.

כמי שמכין למבחנים הייחודיים הללו, מועמדים רבים פונים אלי בשאלה אם הם מתאימים להיות טייסים. השאלה אינה מנוסחת נכון. אני מניח שכוונתם לשאול האם הפרופיל האישיותי שלהם עונה לפרופיל האישיותי שהגדיר הצבא לתפקיד איש צוות האוויר. רבים מתאימים להיות טייסים. ישנן מדינות שבהם מטוס הוא כלי תחבורה כל כך פופולארי שכמעט כל אחד נדרש להטיס כדרך של התניידות. שכן אין פרופיל אחד עבור כל תחום הקריירה. עם זאת, לתחומי קריירה רבים נדרשים העוסקים בהם לאמץ לפחות חלק מהתכונות האישיות המזוהים ביותר עם התפקיד. ניתן לראות שאנשים אלה מקובצים לעתים קרובות להתנהלות משותפת ומאופיינים בדפוסי התנהגות זהות: האופן שבו הם מדברים, מתנהלים, מתנהגים, מתלבשים.

האם ניתן להגדיר את התכונות של "הטייס הממוצע"?

כן. מחקרים רבים בעולם מנסים למצוא את הפרופיל של הטייס על סמך פרופיל של טייסים קיימים. כך יוכלו לחפש אחר התכונות הללו אצל מועמדים וצוערים. הנה מספר תכונות בולטות אצל טייסים:

טייסים ידועים בהיותם שמרניים, שקולים, מדברים ברור, החלטיים, שומרי חוק, אינטליגנטיים (אבל לאו דווקא אינטלקטואלים), נוטים להימנע מהתבטאויות רגשיות. מופנמים, יורדים לפרטים, יש להם יכולת טובה לעבוד גם כמתכנתים, רואי חשבון וחוקרים.

מובן אם כך, מדוע אדם עם פרופיל אישיותי סנטימנטלי (רגשי) ומוחצן עשוי להתקשות בביצוע מטלות הנדרשות מטייס קרב לדוגמא. מטלות שיש בהן מעורבות רגשית גבוהה תקשנה עליו לנטרל את רצונותיו ורגשותיו למען המטרה למול אדם מאופק וצייתן שיצליח לראות את התמונה הגדולה ולבצע מטלות גם כשהמצפון מייסר אותו.

תכונות אישיות של טייסים

הנה רשימה של תכנות שנאספו בארה"ב בשנת 1980 מטייסים.  הטייסים נבדקו מהן התכונות המאפיינות את איש צוות האוויר ומהם הסימפטומים המעידים על חריגות בתכונות הללו אצל טייסים. אז אם אתם מחפשים את הטייס בתוככם, סביר להניח, שהתכונות הללו תהינה מבורכות על ידכם:

  • בריאים פיזית.
  • חוסר סימנים של נוירוזה (מונח המגדיר חוסר איזון נפשי אשר פוגע באיכות החיים, ביכולת התפקוד וההתמודדות.)
  • עצמאיים.
  • יש בהם דחף עצום להישגיות.
  • מעדיפים מטרות לטווח קצר מאשר מטרות ארוכות טווח.
  • ללא אוריינטציה אינטלקטואלית משמעותית.
  • תרים אחר חדשנות ואחריות באופן מתמיד.
  • טייסים זכרים נמנעים מחיכוך וויכוחים עם זכרים אחרים.
  • טייסים זכרים מביעים תחושת חרדה כאשר הם נמצאים בקרבה רבה מידי לנשים.
  • נמנעים מלהביע עצמם מבחינה רגשית.
  • מודאגים יותר משינוי בסביבה שלהם מאשר משינוי בהתנהגות שלהם.
  • בחירה מצומצמת במספר הפעילויות שלהם. יעדיפו לעסוק במספר דברים באופן ממוקד.
  • סובלנות נמוכה כלפי פגמים אישיותיים של אחרים ושל עצמם.
  • זקוקים להתרגשות.
  • זקוקים לאפשרות לבטא יוזמה אישית.
  • מתעלמים ונמנעים מלהביע תחושות פנימיות.
  • רגשות פנימיים נתפסים כחיצוניים.
  • נמנעים מהתבוננות (הסתכלות בתוך הנפש של האדם עצמו או רגשותיו).
  • זהירים לגבי יחסים קרובים ואינטימיים.
  • נמנעים לחשוף את הרגשות האמיתיים שלהם.
  • נמנעים ממחשבות חסרות טעם.
  • לעיתים נדירות מתרגשים עד לכדי דמעות.
  • משתמשים בהומור כדי להתמודד עם חרדה או מתח.
  • שומרים את המחשבות לעצמם כמו בבונקר.
  • מתקשים במצבים מעורפלים – מעדיפים את הגישה: "אם יש ספק אין ספק"
  • לא מתנהלים או מטפלים בכישלונות שלהם. מעדיפים להתעלם מהם.
  • מתקשים להתמודד לנוכח מצבים רגשיים.
  • האם ניתן לאמץ תכונות אלו?

    התשובה המפתיעה היא כן. ניתן לנסות להיות כמו... איך זאת? אני נשאל על כך תכופות. הרעיון אינו בלרמות את המערכת, או לדפוק את השיטה. יש להבין שמועמד לגיוס נמצא עדיין בשלבים מתקדמים של פיתוח האישיות שלו. כאשר מועמד ניגש למבחני המיון בירפ"א א' וב' ואין לו שום מושג על מה הוא נבחן, כיצד המבחנים שיעבור מצביעים על אישיותו, הוא למעשה מהמר. נהוג להשמיע "שאין מה להתכונן". הייתם מצפים שתלמיד ללימודי רפואה ינסה כיום לגשת לפסיכומטרי בלי הכנה מתאימה? נכון שזה אפשרי. בוודאי. אם אתה מראש מתאים, אין צורך שתתכונן. אך מהן אותן הכנות לפסיכומטרי? הן לא מלמדות את התשובה. הן רק מתרגלות ומלמדות אותך לחשוב. לחשוב. כך בדיוק ההכנה למבחני המיון של קורס הטיס עושה. היא מכינה את המועמד לחשוב. בד"כ הפרופיל האישיותי של מועמדים שמגיעים אלינו להכנה עדיין לא מעוצב כליל. עם הכנה, הכשרה והבנה מהן התכונות שעל המועמד להדגיש שממילא נמצאות בו, הסיכוי של מועמד להצליח במבחנים גבוהה לאין ערוך.

    תכונות טובות ותכונות רעות

    ב 2004 נעשה מחקר בנאס"א, שמצא כי טייסים קיבלו ציון נמוך או נמוך מאוד עבור נוירוטיות, חרדה, עוינות, כעס, דיכאון, מודעות עצמית, אימפולסיביות ופגיעות אך כן קיבלו ציון גבוה מאוד על מצפוניות, חתירה להישגים, משמעת עצמית, אסרטיביות, פעילות חיובית למען מטרה מוגדרת. הציון הממוצע עבור טייסים היה בהיעדר  החצנה רגשית, פתיחות, נעימות, נאמנות, ענווה, יושר. בסה"כ, החוקרים מצאו שישנו מרכיב קריטי שטייסים נוטים להיות תחומים בתוך פרופיל אישיותי די מוגדר ותחום. דבר זה יכול להסביר מדוע כל כך הרבה מנסים להתקבל לקורס הטיס ורק מעטים מאוד מתקבלים. שמתם לב עד כמה הם דומים אחד לשני?

    מחקר אחר מגלה כי הטייסים כקבוצה עקביים למדי. הוא מצא כי לטייסים בדרך כלל יש כישורים חברתיים טובים, חשיבה טובה, מסוגלים להתמודד עם מידע מורכב, לקבל החלטות ולהתמודד עם אנשים. לכן, הם נוטים להיות בהירים, מסוגל להיות באינטראקציה חברתית טובה בדומה לתפקידים רבים של  נושאי צווארון לבן. המחקר מצא כי הם טייסים שומרים על  אופטימיות ומשדרים ביטחון, הטייסים נמנעו מלהביע עמדות ועשו עבודה טובה בשמירת רגשותיהם שלא היו בתא הטייס. עוד, הטייסים חייבים לשמור על הבריאות שלהם, כקבוצה הם אנרגטיים ויש להם כושר גופני טוב, אך בהתנהלותם הם די איטיים ושיטתיים. הם נמצאים באופן מתמשך בתוך תהליך של עיבוד מידע  ורוצים לא מעט ממנו, אך מעדיפים שזה יהיה "מרוכז מאוד תמציתי". כאשר טייס מקיים פגישה, היא תהיה קצרה, איכותית ותמציתית.  לבסוף הטייסים הם "שיתופיים", אבל כשמדובר בהטסת מטוסים ובבעיות בטיחות, הטייסים יכולים להיות "קשוחים עד מאוד ורחוקים מפשרנות".

    ניתן לומר על טייסים שהם חיוביים, אך הם נשארים כך על ידי תשאול וניסיון לצפות כל מה שיכול להשתבש. הם חרוצים אבל הם לא אוהבים לרוץ, בעיקר כדי לעמוד בלוחות זמנים מלאכותי. הם מתעניינים במה שקורה, אבל יותר בסקירה מהירה של התמונה הגדולה בתחילת הדרך והם אוהבים את המידע שלהם

    נתונים שנאספו ממחקרים מצבא ארה"ב מראים כי הצוער הממוצע בקורס הטיס מוחצן יותר מאשר גברים באוכלוסייה הכללית. אין הוא חם במיוחד ביחסים בין אישיים, הוא הרבה יותר אסרטיבי, יותר פעיל גופנית והוא תר אחר התרגשות וגירוי. הטייס הממוצע נראה אלטרואיסטי, אבל באותו זמן הוא תחרותי מאוד וספקן. הוא תופש את עצמו כהישגי, מוכשר מאוד, אחראי, ומסוגל להתמודד ברמות גבוהות של מתח.

    אז מה התכונות שמועמד צריך שיהיה לו?

    זהו בדיוק התהליך שעוברים בהכנה. לא מחפשים לבנות אדם רובוט. לאחר שלומדים ומכירים את המועמד בתהליך מובנה, מאפשרים למועמדים  להדגיש תכונות מסוימות שלו שהן ממילא באישיותו ולהצניע אחרות.

    ההכנה היא תמיד אחד על אחד. מועמד מול מומחה. אחרת איך ניתן להכין מישהו לפרופיל אישיותי? זה חייב להיות באופן פרטני על סמך הפרופיל האישיותי של אותו מועמד. לכל אחד הרי יש פרופיל אחר.

    רן אדוני,

    הכותב הנו מאמן מ "מתגייס" www.mitgayes.co.il

     





     
         
         
         
       
     
    אודות כותב המאמר:

    רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת מתגייס

    מאת: מתגייסצבא וביטחון14/11/121129 צפיות
    מדוע המערך הצה"לי יצר כל כך הרבה מבחני מיון שונים במהותם ובאופיים אחד מהשני וכיצד יכולים המבחנים הללו לאפשר לבוחנים להסיק האם המועמד יתקבל או לא ליחידה הרצויה.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121432 צפיות
    מבחני המיון לקורס הטיס ארוכים ומורכבים. את מרבית המבחנים עוברים המועמדים ביחידת הרפואה האווירית. השלב הראשון הוא סדרת מבחנים ממושכת.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121081 צפיות
    מבחני המיון הפסיכולוגיים המתבצעים במערך המיון של צה"ל למועמדים ליחידות המובחרות משמשים את הצבא להעריך את המועמד למידת התאמתו לתפקידים המיוחדים. מאמר זה עוסק בצורך להכנה וכיצד להיערך להם.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121105 צפיות
    מחקרים, שנעשו לטייסים במבחנים קוגניטיביים וסריקות MRI הראו שישנם הבדלים משמעותיים במוחם של טייסי קרב בהשוואה לאחרים. המשמעות היא שהכנה מתאימה למבחנים לירפ"א של המועמד עשויה לשפר משמעותית את סיכוייהם.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121109 צפיות
    לפניכם מאמר המתמצת את הצורך בהכנה למבחנים. כל מבחן. מרגע שתקראו את המאמר הבא, תוכלו להבין את משמעות ההכנה למבחנים. בהכנה למבחני המיון לצוות אוויר, נבחנים המועמדים במבחנים שאינם מוכרים ולמעשה עלומים.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121299 צפיות
    מבחני המיון אין תפקידם לגרום לך לעבור את המבחנים. זוהי התוצאה. אבל זוהי לא המטרה. במיוחד אם אתה מועמד לצוות אוויר בחיל האוויר.

    מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121029 צפיות
    אחד התפקידים המרכזיים המוטלים על מוסדות החינוך הוא לטפח את המעורבות החברתית ולעודד תפקידי שירות למען הקהילה, החברה והמדינה. הכנה לצבא אם כן, אינה רק כושר. הכנה טובה כוללת רכישת כלים קוגנטיביים מתאימים

    מאמרים נוספים בנושא צבא וביטחון

    מאת: tiloniצבא וביטחון14/02/221488 צפיות
    לצערנו, מיגון חלונות הוא חלק אינטגרלי מהיותינו ישראלים בארץ הזו. מיגון חלונות הוא מה שלא פעם אנחנו פשוט לא יכולים להתפשר עליו. הביטחון שלנו ושל היקרים לנו הוא באמת הדבר החשוב ביותר

    מאת: shlomy mutzafiצבא וביטחון22/07/211599 צפיות
    המציאות של היום מצריכה מאתנו לקחת אחריות ולהגביר את הביטחון האישי שלנו ושל הסובבים אותנו. מידיי יום אנו שומעים ורואים במהדורות החדשות על עוד קטטה, עוד פריצה לבית עוד אלימות ועוד סיטואציות מאיימות שיכולות בקלות להגיע לסביבתנו הקרובה.

    מאת: shlomy צבא וביטחון29/03/181457 צפיות
    חוקרים פרטיים לא פועלים רק באזורים מקומיים, חקירות זה תחום שיכול להגיע למספר מדינות בעם מדובר על חקירות נכסים או אנשי ציבור וחשוב לדעת איזה משרד חקירות עשיו להביא עבורכם את התוצאות המשמעותיות

    מאת: רוני הכהןצבא וביטחון15/03/171730 צפיות
    עד כמה שונה הדיון בנושאים צבאיים ואחרים במסגרת המשפטית הצבאית? קראו את הדברים החשובים הבאים.

    מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152508 צפיות
    מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

    מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152033 צפיות
    מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

    מאת: sharondan80צבא וביטחון17/02/152524 צפיות
    אין אחד שלא מכיר את אנשי החליפות השחורות הצמודים לאיש חשוב עם המבט החתום בעיניים והמיקרופון באוזן. מדובר באנשים אשר תפקידם הוא אבטחת אישים.

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica