חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדוע הכנה למבחני המיון לצוות אוויר כה חשובה

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/20121110 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מדוע הכנה למבחני המיון לצוות אוויר כה חשובה

 

המאמר הבא מיועד במיוחד לאלו המועמדים למבחני המיון לקורס הטיס וליחידות העילית של צה"ל. יחד עם זאת, כל מי שלמד אי פעם למבחן, יוכל להפיק הבנות נפלאות ממאמר זה.

לפניכם התמצית של הכנה למבחנים. כל מבחן. מרגע שתקראו את המאמר הבא, תוכלו להבין את משמעות ההכנה למבחנים.

המוח שלנו הוא מכונה יוצאת מהכלל. רובנו אינו יודע כיצד הוא עובד וכיצד אנחנו מקודדים את העולם סביבנו. למעשה, גם מדענים העוסקים במחקר של המוח עדיין לא ממש מבינים את כל התהליכים ועדיין רב על הנגלה. אך עדיין, על מנת שנבין מדוע אימון יוכל לשפר את הצלחתנו במבחנים, עלינו להבין כיצד המוח מתנהל ומנהל אותנו.

 

ראשית, בהביננו שאנו רק בעלי חיים, לא יותר מכך, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איפה הכל מתנהל. מבלי להיכנס לתיאולוגיה, פילוסופיה ודוקטרינות נוספות, נוכל להצביע על המוח כמקום שבו הכל מתרחש. המעבד המרכזי, או כפי שאני אוהב להגיד, "החבר הטוב ביותר שלך". (שמעתי את המשפט הזה לראשונה ממורי היקר, פטריציו פאולטי, העוסק בחקר המוח). הכל קורה שם. המידע שמתקבל, מגיע דרך החושים שלנו. עד אז, אלו סתם גירויים ואותות במרחב סביבנו. רק כאשר גירוי מכה בנו באחד החושים, המידע זורם למוח ואז מתחילה החגיגה.

 

כאשר מידע מגיע למוח, נוכל לדמיין, שיושבת לה בקבלה מעין מזכירה. תפקידה לארגן את הנתונים המתקבלים: לתייקם באינספור מגירות שמאחוריה ולשלוף מאותן מגירות תשובות ופתרונות (שהמוח כבר קידד בעבר) לגירויים המתקבלים. ההליך הזה נקרא "המנגנון הפורמטורי".

המנגנון הזה פועל כך, שכאשר אנחנו הולכים להנאתנו ולפתע חווים גל של ריח של דשא רענן, המידע מיד מגיע למוח והמזכירה היעילה שולפת מיד: "אהה!! אני מכירה" ושולפת מתוך מגירה (זיכרון), שהיינו בני 6 בטיול בצפון הארץ וחווינו את אותו ריח משכר שכנראה השפיע כה חזק עלינו וכעת כשהגירוי נכנס, שלף את האסוציאציה מגיל 6. ואז אנחנו נזכרים. כך זה עם כל החושים שלנו וכך זה גם עם כל הפרשנויות שלנו לדברים שקורים לנו בחיים. גירוי תגובה. מגיע גירוי והמזכירה שולפת מיד תגובה מתוך  אותם אינסוף מגירות שמאחוריה המכילים את מה שקודדנו בעבר.

 

למה זה קשור למבחני המיון לצוות האוויר ולקורס הטיס?

לפני שנבין את הקשר, עלינו להכיר עוד תהליך חשוב במוח וזה האופן שבו נוצר מידע חדש. או "מגירה חדשה". כאשר המידע מגיע ל"מזכירה" ואין לה נקודת התייחסות חדשה למידע שזה עתה הגיע, היא למעשה מייצרת מגירה חדשה. או בפועל נוצר נוירוטרנסמיטר חדש (מוליך עצבי). הוא אשר מאפשר העברת מסרים בין תאי העצב במוח. במידה ואותה פיסת מידע קריטית (כמו במקרה של אירוע יוצא דופן – הנשיקה הראשונה, הפעם הראשונה שהטסתי מטוס וכו') הסתעפות המידע במוח הופכת להיות מרובה. או עבה. מעין רשת שנבנית לה. גם מידע שהגיע למוח שוב ושוב, הגדיל את הקישורים של הנוירוטרנסמיטר במוח לאסוציאציות אחרות, לנוירוטרנסמיטרים אחרים ואף התעבה בעצמו ומשום כך הפך להיות דומיננטי. ואז, כשנכנס גירוי למוח ו"המזכירה" מקבלת אותו לידיה, היא מיד מזהה ואומרת: "מכירה" ושולפת את התגובה המתאימה ממגירה קיימת.

 

כאשר המידע שגרתי, לא קריטי לחיים ושאין לנו מוטיבציה לזוכרו, מה שיקרה, הנוירוטרנסמיטר יתמוסס ויתפרק. מוח האדם מאוד יעיל וכאשר ישנו מידע שאינו חשוב לקיום המכונה, סביר להניח שלאחר תקופה, נשכח אותו. זאת הסיבה שאנחנו לא זוכרים למשל מי ישב לפנינו בכיתה ג' למרות שבמשך שנה שלימה היינו במרחק של סנטימטרים ספורים מאותו תלמיד, או מה לבשנו לפני מספר ימים. הנתונים שהגיעו למוח סומנו כ"לא חשובים" ונשתמרו להם למשך תקופה קצרה בלבד ומאחר ולא נדרשנו להם, הם התמוססו.

 

גם כאשר למדנו בתיכון למבחן בהיסטוריה, יצרנו תוואי. התוואי שימש אותנו לתקופה קצרה. לאחר המבחן לא נזדקקנו לו ולכן התמוסס. לא כך היה עם הנשיקה הראשונה, כי נזכרנו בה שוב ושוב. נשאלנו עליה, שוחחנו עליה וכיו"ב ולכן לנוירוטרנסמיטר היתה הצדקה.

בהכנה למבחנים בכלל הנבחן יוצר לעצמו תוואי חדש במוח.  כאשר הנבחן למד והתכונן הוא יצר למעשה את אותם נוירוטרנסמיטורים במוח ולכן תוואי הפיתרון כעת יהיה לו קל. עושים כך וכך. או הדרך לפתרון של השאלה היא לפעול בצורה כזו או אחרת. המוח כבר מכיר ומנוסה.

 

באופן דומה, בהכנה למבחני המיון לצוות אוויר, נבחנים המועמדים במבחנים שאינם מוכרים ולמעשה עלומים. אף אחד לא יודע "מה הם רוצים ממני". יתרה מכך, נאמר לך שאין אפשרות לתרגל. אין הדבר מדויק כלל וכלל. הכנה מתאימה תאפשר לכל מועמד להצליח במבחנים. המטרה של המבחנים לבדוק את התאמתו של מועמד לאייש תפקיד, שדורש ממנו תפקודים מסוימים של המוח. אך למעשה אין הבדל בין נבחן שיוצר את הקישורים הללו לראשונה בזמן המבחן לבין נבחן, שבנה את אותם קישורים בהכנה מוקדמת. הקישורים הללו קיימים. ומרגע שישנם קישורים אין משמעות לאופן שבו הם נוצרו.

 

החשיבות של הכנה למבחני מיון היא לא בפתרון, אלא בדרך. בהכנה, המועמד אינו מקבל את הפתרונות למבחנים, אלא, מייצר במוחו את הקישורים הנכונים, שיאפשרו לו להתמודד עם האתגרים במהלך המבחן. אותם אתגרים מבקשים להעיד על יכולותיו של המועמד להתנהל בתנאים מורכבים כאיש צוות אוויר.

 

במהלך ההכנה, נבנה אצל המועמד לצוות אויר מערך שלם של גירויים ותגובות קוגנטיביות עם קישורים מתאימים במוח המאפשרים לו לשלוף את הפתרונות הרצויים בעת הצורך. כך שבעת המבחנים בירפ"א א' ובירפ"א ב' המועמד יודע להתמודד בצורה טובה יותר ולמצות את יכולותיו.

 

 

הכותב הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל.

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מתגייס

מאת: מתגייסצבא וביטחון14/11/121130 צפיות
מדוע המערך הצה"לי יצר כל כך הרבה מבחני מיון שונים במהותם ובאופיים אחד מהשני וכיצד יכולים המבחנים הללו לאפשר לבוחנים להסיק האם המועמד יתקבל או לא ליחידה הרצויה.

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121434 צפיות
מבחני המיון לקורס הטיס ארוכים ומורכבים. את מרבית המבחנים עוברים המועמדים ביחידת הרפואה האווירית. השלב הראשון הוא סדרת מבחנים ממושכת.

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121084 צפיות
מבחני המיון הפסיכולוגיים המתבצעים במערך המיון של צה"ל למועמדים ליחידות המובחרות משמשים את הצבא להעריך את המועמד למידת התאמתו לתפקידים המיוחדים. מאמר זה עוסק בצורך להכנה וכיצד להיערך להם.

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121119 צפיות
הפרופיל האישיותי של מועמד לצוות אויר מתחיל להיבנות כבר מהצו הראשון. לאורך כל התהליך, המבחנים, ירפ"א א', ב' וגם ג', הגיבוש וגם במהלך הקורס, הצוער נבחן ונמדד. לא סתם מקצוע זה הנו חוד החנית של צה"ל

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121106 צפיות
מחקרים, שנעשו לטייסים במבחנים קוגניטיביים וסריקות MRI הראו שישנם הבדלים משמעותיים במוחם של טייסי קרב בהשוואה לאחרים. המשמעות היא שהכנה מתאימה למבחנים לירפ"א של המועמד עשויה לשפר משמעותית את סיכוייהם.

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121300 צפיות
מבחני המיון אין תפקידם לגרום לך לעבור את המבחנים. זוהי התוצאה. אבל זוהי לא המטרה. במיוחד אם אתה מועמד לצוות אוויר בחיל האוויר.

מאת: מתגייסצבא וביטחון26/10/121030 צפיות
אחד התפקידים המרכזיים המוטלים על מוסדות החינוך הוא לטפח את המעורבות החברתית ולעודד תפקידי שירות למען הקהילה, החברה והמדינה. הכנה לצבא אם כן, אינה רק כושר. הכנה טובה כוללת רכישת כלים קוגנטיביים מתאימים

מאמרים נוספים בנושא צבא וביטחון

מאת: tiloniצבא וביטחון14/02/221494 צפיות
לצערנו, מיגון חלונות הוא חלק אינטגרלי מהיותינו ישראלים בארץ הזו. מיגון חלונות הוא מה שלא פעם אנחנו פשוט לא יכולים להתפשר עליו. הביטחון שלנו ושל היקרים לנו הוא באמת הדבר החשוב ביותר

מאת: shlomy mutzafiצבא וביטחון22/07/211605 צפיות
המציאות של היום מצריכה מאתנו לקחת אחריות ולהגביר את הביטחון האישי שלנו ושל הסובבים אותנו. מידיי יום אנו שומעים ורואים במהדורות החדשות על עוד קטטה, עוד פריצה לבית עוד אלימות ועוד סיטואציות מאיימות שיכולות בקלות להגיע לסביבתנו הקרובה.

מאת: shlomy צבא וביטחון29/03/181463 צפיות
חוקרים פרטיים לא פועלים רק באזורים מקומיים, חקירות זה תחום שיכול להגיע למספר מדינות בעם מדובר על חקירות נכסים או אנשי ציבור וחשוב לדעת איזה משרד חקירות עשיו להביא עבורכם את התוצאות המשמעותיות

מאת: רוני הכהןצבא וביטחון15/03/171735 צפיות
עד כמה שונה הדיון בנושאים צבאיים ואחרים במסגרת המשפטית הצבאית? קראו את הדברים החשובים הבאים.

מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152512 צפיות
מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

מאת: דוד דרומרצבא וביטחון19/03/152038 צפיות
מי – מרכז לזהות המורכב ממוסיקאיות שמפעילות הרכב מוסיקלי, שעוסק בהדרכה בנושאי "זהות יהודית וציונית" בשילוב נגינה של יצירות מוסיקליות מוכרות ומקוריות.

מאת: sharondan80צבא וביטחון17/02/152529 צפיות
אין אחד שלא מכיר את אנשי החליפות השחורות הצמודים לאיש חשוב עם המבט החתום בעיניים והמיקרופון באוזן. מדובר באנשים אשר תפקידם הוא אבטחת אישים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica