חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המדריך לפיצויי נפגעי תאונות דרכים

מאת: שלי שוסטר, עו"דנזיקין01/03/20101800 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת במספר תאונות הדרכים בישראל. תאונות הדרכים הפכו מזמן למכת מדינה, מספר הנפגעים  מתאונות גדול ממספרם של הנפגעים מכל גורם אחר כדוגמת מלחמות ישראל ופיגועי טרור. מאז קום המדינה נהרגו בכבישים 30,060 בני אדם. בכל רגע נתון, מתרחשת תאונת דרכים ברחבי הארץ, עשרות אנשים מוצאים את עצמם מדי יום מעורבים בתאונות דרכים, אשר לעיתים מסבה להם פגיעות גוף ברמות שונות ולעיתים אף קוטעת את פתיל חייהם. על פי נתונים סטטיסטיים כל אחד מאיתנו ימצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים לפחות פעם אחת במהלך חייו.

תאונת דרכים על פי הגדרה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975:

"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי".

עם התרחשותה של תאונת דרכים או קבלת הודעה על מעורבותו של יקיר המשפחה בתאונה, תידרש המשפחה ללוות את הנפגע בהליך השיקום הצפוי לו, לעיתים עתיד התהליך לארוך שנים רבות, ובמהלכו נדרשים כוחות נפש רבים הן מצד הנפגע והן מצד המשפחה התומכת. פעמים רבות מוצאים עצמם הנפגעים או בני משפחותיהם מקופחים על ידי חברות הביטוח זאת לאחר שבשעתם הכואבת מסרו תצהירים ו/או נקטו בפעולות שגויות כלפי חברות הביטוח, פעולות הנובעות מחוסר ידיעה משפטית ואשר על תוצאותיהן הקשות אין חולק.

עם קרות התאונה חשוב לנקוט במספר פעולות שיסייעו  בהמשך הדרך בקבלת פיצויי אשר יאמוד נכונה את הנזק שנגרם לנפגע או לבני משפחתו של הנפגע. לפיצוי האמור חשיבות גדולה בסיוע לנפגע במהלך ההליך השיקומי והן בעתיד הצפוי לו , כן עתיד הפיצוי לסייע בנטל הכלכלי הכבד המונח על כתפייה של משפחת הנפגע אשר נרתמה לסייע לו בהליך השיקום.

להלן רשימת הפעולות אותם מומלץ לנקוט מיד לאחר התרחשות התאונה ועד הגשת כתב התביעה ו/או עד להתגבשות הנזק:

  1. עם קרות התאונה מומלץ באופן מיידי להודיע למשטרה ולקבל אישור משטרה על תאונת דרכים.בתאונה בה לא הייתה התערבות משטרה, יש להקפיד ולקבל את הפרטים הבאים: המועד ומקום בו התרחשה תאונת הדרכים, פרטי הרכבים המעורבים בתאונה, שמות ותעודת זהות של נהגים המעורבים, רישיון רכב, רישיון נהיגה, מספר פוליסת ביטוח ומספר רכב. במידה ובמקום התאונה היו עדים מומלץ ליטול את פרטיהם האישיים ומספר טלפון, מיד לאחר מכן רצוי לפנות למשטרה ולדווח על התאונה.
  2. מיד לאחר התאונה (גם בתאונה "קלה") רצוי לפנות לחדר מיון ולעבור בדיקה רפואית מקיפה שכן חלק מהפגיעות בתאונות הדרכים אינן מורגשות על ידי הנפגע באופן מיידי ו/או אינן נראות לעין כפגיעות קשות, לעיתים סובלים נפגעים מפגיעות ומדימומים פנימיים שעלולים להסב לנפגע נזקים חמורים ואף לגרום למותו.
  3. לאחר סיום הטיפול בבית החולים רצוי להמשיך ולבצע את הטיפולים והמעקבים הנדרשים בקופת החולים.
  4. איסוף מידע ומסמכים לצרכי המשפט.

לעיתים טוען הנפגע כי לאחר התאונה נותרה לו נכות או מגבלה גופנית אחרת, ככלל, הדרך להוכחת טענה זו, הינה על ידי מינוי מומחה רפואי מטעם בית המשפט. על מנת שימונה מומחה רפואי, על הנפגע להציג מסמכים רפואיים המעידים לכאורה על נכונות טענותיו, מסמכים כגון: תיק בית חולים ו/או טופס שחרור ממיון, ביקורים אצל רופאים, תוצאות של בדיקות , טיפולים וכיו"ב.

בנוסף, חשוב לשמור ולאסוף קבלות על ההוצאות הנלוות כגון: הוצאות נסיעה, הוצאות בגין רכישת תרופות, חנייה, ציוד רפואי, עזרת צד ג וכד', את החומר האמור יש להעביר לעורך דין המטפל בתביעה, על מנת שידרוש אותם במסגרת התביעה.

בחוק זה, יצר המחוקק הישראלי הסדר ספציפי של אחריות ללא אשם,  קרי, במקרה של תאונת דרכים כמשמעה בחוק, אין משמעות לעובדה מי מן הנהגים ו/או הולכי הרגל אשם בקרות התאונה. כלומר, נפגע בתאונת דרכים יכול לתבוע ולקבל פיצוי בגין נזקים רפואיים ונפשיים אשר נגרמו לו, ללא קשר לחלקו ואשמתו בגרימת התאונה.  את התביעה יש להפנות כלפי חברת הביטוח של הרכב בו נהג ו/או נסע בעת התאונה. במקרה של הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים כפי שקובע החוק, הנפגע יפוצה על ידי חברת הביטוח של הרכב ממנו נפגע. התביעה אינה הליך של מה בכך, ובמקרים רבים היא מתנהלת במשך תקופה ארוכה. לעיתים במהלך בירור התביעה זקוק הנפגע לסיוע של מטפל ו/או תרופות ו/או הוצאות אחרות שהנפגע נזקק להוציאם כתוצאה מהפגיעה בתאונת הדרכים, המחוקק היה ער למציאות סבוכה זו ואפשר לנפגע לנקוט בהליך של הגשת בקשה לחברת הביטוח לקבלת פיצוי ביניים, אשר נועד לאפשר לנפגע קיום מינימאלי עד לקבלת הפיצוי הסופי או בשפה המשפטית 'תשלום תכוף'. במקרה בו חברת הביטוח דוחה את הבקשה לתשלום תכוף ניתן להגיש בקשה מתאימה בנדון לביהמ"ש, וזה ידון בבקשה בהליך מהיר ללא קשר להליך העיקרי. חשוב לדעת שקיימים מקרים מיוחדים המאפשרים הגשת בקשה ל'תשלום תכוף' טרם הגשת כתב התביעה. אדגיש כי ניתן לבקש  'תשלום תתכוף' אך ורק בתביעות של תאונות דרכים על פי חוק הפלת"ד מכיוון שבתביעות אלו כפי שכבר צוין בדרך כלל לא עולה שאלה של אחריות ובית המשפט רק אמור לקבוע כמה ישלם הנתבע ולכן ניתן לחייב את הנתבע לשלם פיצויי לנפגע עוד בטרם קבלת פסק הדין.

הפגיעות הנפוצות בתאונות דרכים הינן אורטופדיות כגון: צליפת שוט, פריצת דיסק, שברים וכ"ד. פגיעות נוירולוגיה כגון: זעזוע מוח, פגיעה עצבית בעמוד השדרה. פגיעות נפשיות. פגיעה באיברים פנימיים, והפגיעה החמורה מכולן, מוות.

בכל מקרה בו טוענים בכתב התביעה לנכות רפואית או כל נושא רפואי אחר, עם הגשת כתב התביעה יש להגיש בקשה למינוי מומחה רפואי מטעם בית המשפט. קיים שוני מהותי בין תביעות נזיקין לבין תביעה על פי חוק הפלת"ד, בתביעות לפי חוק הפלת"ד הנפגע אינו רשאי לצרף חוות דעת רפואית מטעמו אלא  צריך להגיש בקשה לבית המשפט למינוי מומחה מטעמו, בעוד שבתביעות נזיקין אחרות, הנפגע חייב לצרף חוות דעת מומחה לכתב התביעה.

שכר הטרחה שהותר לעורך הדין לגבות בתיקים המתנהלים לפי חוק הפלת"ד נקבע בחוק, והוא נגזר מן השלב שבו הסתיים התיק לדוגמא: במקרה של סיום התיק בפשרה לפני הגשת כתב התביעה לבית המשפט שכר הטרחה יהא 8%+מע"מ, במקרה בו  יסתיים התיק בפשרה לאחר הגשת כתב התביעה לבית המשפט שכר הטרחה הוא 11%+מע"מ, ובמקרה בו הסתיים התיק בפסק הדין שכר הטרחה הינו 13%+מע"מ. שכר הטרחה ישולם על ידי הנפגע לעורך דינו רק לאחר קבלת הפיצוי, תשלום שכר הטרחה בדרך זו מאפשרת לכל נפגע בתאונת דרכים לפנות לקבלת ייצוג על ידי עורך דין מבלי להזדקק לאמצעים כספים בפתיחת ההליך. 

ישנה חשיבות גדולה לפיתוח המודעות לזכויות המגיעות לנפגע תאונת דרכים ולמיצויי קבלת הפיצויים המגיעים לנפגע ו/או למשפחתו של הרוג בתאונה, המודעות היא שתוביל לניהול נכון וחכם של התביעה. מומלץ לכל נפגע תאונת דרכים ו/או לבני משפחתו של הרוג, לפנות לעורך דין מיד לאחר התאונה, על מנת שילווה אותה בהלכי התביעה .

הבהרה משפטית- רשימה זו נועדה ליתן רקע כללי בלבד, על זכויות נפגעי תאונות הדרכים לראות בה, בשום פנים באופן, כתחליף לייעוץ משפטי ע"י עורך דין אשר יבחן כל מקרה לגופו (עורך דין תאונת דרכים, פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תאונת דרכים) . מטעמים מובנים, הרשימה אינה ממצה ואין בה כדי לענות על כל התרחישים המשפטיים האפשריים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלי שוסטר, עו"ד

מאור - שוסטר משרד עורכי דין

טל': 077-5006363 פקס: 077-5008403

דרך מנחם בגין 44, תל אביב 66183

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלי שוסטר, עו"ד

מאת: שלי שוסטר, עו"דסדר דין אזרחי07/03/101516 צפיות
על מנת שקרנית תחוב באחריות לפיצוי נפגע תאונת דרכים נדרש בראש ובראשונה, כתנאי סף, שהנפגע יעמוד בכל התנאים לזכאות לפיצויים לפי חוק הפיצויים.

מאת: שלי שוסטר, עו"דנזיקין07/03/101357 צפיות
האם זכאותו של אדם (כלפי קרנית) שנפגע בתאונת דרכים שבה פרטי הנהג הפוגע אינם ידועים, מותנית במאמץ ושקידה מצד הנפגע לאיתור פרטי זהותו של הנהג הפוגע?

מאת: שלי שוסטר, עו"דחוק ומשפט - כללי06/03/101928 צפיות
האתר הוקם במטרה לספק לעורכי הדין פלטפורמה חברתית, קהילתית ופרסומית, שתאפשר להם לשמור על אינטרקציה בין חבריהם למקצוע ובין לקוחות פוטנציאלים וקיימים.

מאת: שלי שוסטר, עו"דדיני משפחה01/03/103031 צפיות
בני הזוג נשואים שאינם משתייכים לאותה עדה דתית, המעוניינים לסיים את נישואיהם יעשו זאת באמצעות הליך הקרוי 'התרת נישואין', במסגרת הליך זה תוגש על ידי בני הזוג או על ידי אחד מבני הזוג תביעה להתרת נישואין לבית המשפט המוסמך, זאת בשונה ממקרה בו שני בני הזוג המשתייכים לאותה עדה דתית, במצב זה אם יבחרו בני הזוג להתגרש יהא עליהם לפנות לבית הדין הדתי, שכן חוק התרת נישואין אינו חל עליהם.

מאת: שלי שוסטר, עו"דדיני משפחה20/07/091178 צפיות
מהם מזונות אישה, מה שיעורם, מתי תהא זכאית אישה למזונותיה, מתי תשלל זכותה של אישה למזונות, עד מתי תהא האישה זכאית למזונות. דמי מזונות, מזונות ילדים- אימתי יחוב הבעל בתשלומם, מה שיעורם, עד מתי חלה חובת תשלום מזונות, מזונות מדין צדקה, מה כולל תשלום המזונות?

מאת: שלי שוסטר, עו"דדיני משפחה20/07/091291 צפיות
ההתפתחות והשינויים שעברה החברה המודרנית יצרו מסגרות משפחתיות חדשות, מסגרות אשר לא היו מקובלות ונפוצות בעבר. אם בעבר היה נהוג כי בני הזוג יינשאו זל"ז, יגורו יחדיו ויביאו ילדים לעולם, כיום, בני זוג רבים בוחרים לקיים מסגרת משפחתית אולם מבלי להינשא זל"ז

מאת: שלי שוסטר, עו"דדיני משפחה20/07/091245 צפיות
בני הזוג נשואים שאינם משתייכים לאותה עדה דתית, המעוניינים לסיים את נישואיהם יעשו זאת באמצעות הליך הקרוי 'התרת נישואין', במסגרת הליך זה תוגש על ידי בני הזוג או על ידי אחד מבני הזוג תביעה להתרת נישואין לבית המשפט המוסמך.

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192395 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192481 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192481 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192580 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192321 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193117 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182210 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica